Článek
„V programu Národního plánu obnovy jsme neuspěli s odůvodněním, že se vymezené prostředky vyčerpaly. Zůstává tam ale nerozdělených asi tři tisíce korun, tak podáváme žádost pro tři školy po tisícovce. Protože když budeme moci čerpat v rámci této dotace, tak na podzim budeme moci žádat na investice. Je to absurdní, dotace pro dotaci,“ popsal Novinkám místostarosta Mariánských Lázní Samuel Zabolotný (ANO).
Jedna z menších škol má sociálně znevýhodněných žáků 70 procent, další škola s více než šesti sty žáky má třetinu socioekonomicky znevýhodněných a u další velké školy to je pětina.
Jenže podmínky pro novou výzvu upřednostňují školy, které už v předchozích dotačních programech uspěly, a jsou proto zařazeny do tzv. systému Podpory rovných příležitostí.
Podpora škol se sociálně znevýhodněnými dětmi přinese jednou miliardy ročně, slibuje ministerstvo
„Pokud bychom ještě uspěli s naší žádostí o tři tisíce, měli bychom ještě šanci být do tohoto systému zařazeni také,“ uvedl Zabolotný. Původně škola žádala o 2,2 milionu korun.
Podle Zabolotného bylo na boj se sociálním znevýhodněním vyčleněno v posledním programu málo peněz. Podle ministerstva školství bylo ve hře 86 milionů korun. V tendrech uspělo 47 škol, ale 76 ostrouhalo.
Dotace z Národního plánu obnovy pro školy s nadprůměrným počtem sociálně znevýhodněných žáků plynuly ve třech chodech. Kromě poslední výzvy bylo v první fázi vyčleněno 1,3 miliardy korun, z čehož čerpalo 256 škol, odmítnuto bylo sedm žádostí. Druhý program zahrnoval přes půl miliardy korun, zapojilo se 144 škol a 14 neuspělo.
Sociálně znevýhodněných obcí přibývá
Nový program Spravedlivá transformace ovšem spadá pod ministerstvo životního prostředí.
„Jeho cílem je propojení investičních prostředků z daného programu a Národního plánu obnovy ke zlepšení infrastrukturního a materiálního zázemí škol. Rozdělení peněz pro jednotlivé kraje určují ministerstvo životního prostředí a samy kraje,“ sdělila Novinkám mluvčí resortu školství Tereza Fojtová.
V Krnově to zvládli. Zbavili se vyloučených lokalit a romské děti dokončují základní školy
Potvrdila, že jedním z kritérií pro účast v čerpání dotací je, že vzdělávací zařízení v minulosti uspělo s žádostí o podporu z Národního plánu obnovy. Zároveň musí být škola na seznamu zhruba čtyř stovek zařízení s nejvyšším poměrem sociálně znevýhodněných žáků podle parametrů, které ministerstvo školství určilo.
Přitom obcí, kde žije vysoký podíl lidí v exekucích, bez práce nebo vzdělání přibývá. Informovala o tom Agentura pro sociální začleňování s tím, že důvodem zhoršení je mimo jiné zdražování. Významná míra sociálního vyloučení se podle agentury před dvěma lety týkala 459 obcí, loni jich bylo 539.