Hlavní obsah

Město bojuje o drobné pro školy s chudými dětmi, aby mohlo žádat o jiné dotace

Do téměř bezvýchodné situace se dostaly Mariánské Lázně, které zřizují školy s vysokým počtem sociálně znevýhodněných žáků. V jedné dotační výzvě na podporu těchto dětí město neuspělo. Požádat o jinou však nemůže, protože tam je účast podmíněna právě úspěchem ve výzvě předešlé. A tak se snaží vyškrábnout aspoň drobné.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

„V programu Národního plánu obnovy jsme neuspěli s odůvodněním, že se vymezené prostředky vyčerpaly. Zůstává tam ale nerozdělených asi tři tisíce korun, tak podáváme žádost pro tři školy po tisícovce. Protože když budeme moci čerpat v rámci této dotace, tak na podzim budeme moci žádat na investice. Je to absurdní, dotace pro dotaci,“ popsal Novinkám místostarosta Mariánských Lázní Samuel Zabolotný (ANO).

Jedna z menších škol má sociálně znevýhodněných žáků 70 procent, další škola s více než šesti sty žáky má třetinu socioekonomicky znevýhodněných a u další velké školy to je pětina.

Jenže podmínky pro novou výzvu upřednostňují školy, které už v předchozích dotačních programech uspěly, a jsou proto zařazeny do tzv. systému Podpory rovných příležitostí.

„Pokud bychom ještě uspěli s naší žádostí o tři tisíce, měli bychom ještě šanci být do tohoto systému zařazeni také,“ uvedl Zabolotný. Původně škola žádala o 2,2 milionu korun.

Podle Zabolotného bylo na boj se sociálním znevýhodněním vyčleněno v posledním programu málo peněz. Podle ministerstva školství bylo ve hře 86 milionů korun. V tendrech uspělo 47 škol, ale 76 ostrouhalo.

Dotace z Národního plánu obnovy pro školy s nadprůměrným počtem sociálně znevýhodněných žáků plynuly ve třech chodech. Kromě poslední výzvy bylo v první fázi vyčleněno 1,3 miliardy korun, z čehož čerpalo 256 škol, odmítnuto bylo sedm žádostí. Druhý program zahrnoval přes půl miliardy korun, zapojilo se 144 škol a 14 neuspělo.

Sociálně znevýhodněných obcí přibývá

Nový program Spravedlivá transformace ovšem spadá pod ministerstvo životního prostředí.

„Jeho cílem je propojení investičních prostředků z daného programu a Národního plánu obnovy ke zlepšení infrastrukturního a materiálního zázemí škol. Rozdělení peněz pro jednotlivé kraje určují ministerstvo životního prostředí a samy kraje,“ sdělila Novinkám mluvčí resortu školství Tereza Fojtová.

Potvrdila, že jedním z kritérií pro účast v čerpání dotací je, že vzdělávací zařízení v minulosti uspělo s žádostí o podporu z Národního plánu obnovy. Zároveň musí být škola na seznamu zhruba čtyř stovek zařízení s nejvyšším poměrem sociálně znevýhodněných žáků podle parametrů, které ministerstvo školství určilo.

Přitom obcí, kde žije vysoký podíl lidí v exekucích, bez práce nebo vzdělání přibývá. Informovala o tom Agentura pro sociální začleňování s tím, že důvodem zhoršení je mimo jiné zdražování. Významná míra sociálního vyloučení se podle agentury před dvěma lety týkala 459 obcí, loni jich bylo 539.

Související články

Výběr článků

Načítám