Hlavní obsah

Medúzy ukazují, že k učení není potřeba mozek

Medúzy čtyřhranek trojitých (Tripedalia cystophora), mořských tvorů ze třídy spadající pod žahavce, mění své chování na základě předchozích zkušeností, ačkoli nemají centrální mozek. To podle studie vědeckého týmu z univerzit v Německu a Dánsku ukazuje, že učení by mohlo být součástí základního fungování nervových buněk, jak minulý týden upozornila mj. agentura Reuters.

Drobné medúzy jsou schopné se učit jako lidé, i když nemají mozekVideo: Reuters

Článek

Nová převratná studie odhalila, že drobné medúzy jsou očividně chytřejší, než si biologové kdy mysleli, píše list The Guardian.

Čtyřhranky mají na rozdíl od lidí místo mozku jen shluky neuronů, které jsou spojovány s jejich smyslovým orgánem, tzv. rhopaliem. Ten zpracovává vizuální podněty.

Jako Pavlovovi psi

Vědci, kteří studovali drobný druh čtyřhranky žijící v Karibském moři, zjistili, že tito živočichové jsou schopni se poučit z předchozích zkušeností v procesu zvaném asociativní učení, podobně jako když psi ruského lékaře Ivana Petroviče Pavlova začali slintat při zvuku zvonku.

Půl miliardy let staré medúzy patřily k vládcům kambrických moří

Věda a školy

Tyto schopnosti se dosud podařilo jednoznačně prokázat pouze u složitějších organismů, jako jsou měkkýši či obratlovci.

Výsledky studie zveřejněné v odborném časopise Current Biology nicméně nebyly příliš překvapivé, jak uvedli odborníci, protože schopnost učit se je klíčová pro přežití. Jelikož ale medúzy patří k jedněm z nejranějších vývojových větví, jejich zjištění naznačují, že asociativní učení je nedílnou součástí nervových buněk.

„K učení nepotřebujete mít vyvinutý mozek,“ konstatoval člen badatelského týmu Jan Bielecki z univerzity v německém Kielu.

Spolu s kolegy z dánských univerzit Bielecki studoval chování čtyřhranek trojitých v nádrži s různými vzory.

Po několika minutách se naučily nenarážet do stěn

Dvanáct medúz výzkumníci umístili do nádrže s šedobílými pruhy, sedm do černobíle pruhované nádrže a osm do nádrže s čistě šedými stěnami. Zjistili, že medúzy umístěné v nádržích s černobílými pruhy, které jim patrně připomínaly kořeny mangrovů v jejich přirozeném prostředí, nikdy nenarazily do stěn - na rozdíl od svých „kolegyň“, zejména těch v nádrži bez vzorů.

Po zhruba osmi minutách se ale do stěn naučily nenarážet i čtyřhranky v nádrži se šedobílými pruhy, přičemž živočichové zvětšili svou vzdálenost od stěn o přibližně 50 procent.

Rybář chytil holýma rukama čtyřhranku. Jsem imunní, tvrdí

Koktejl

V jedné sérii pokusů vědci čtyřhranky rozřezali, aby izolovali rhopalia a související neurony. Když tým těmto strukturám ukázal pohybující se šedé pruhy, nezaznamenal žádnou odezvu. V případě, že ale spojil pruhy s elektrickým impulsem napodobujícím srážku, systém následně na samotný vzor reagoval vysláním signálu k plavání. Tedy podobně, jako kdyby se překážce chtěl vyhnout.

Tato zjištění ukazují, že se centrum učení u těchto žahavců nachází v rhopaliu, uvádí vědci. „Podporuje to také domněnku, že učit se může jen velmi málo buněk, možná dokonce jen jedna,“ uzavřel Bielecki.

  • Medúza je stadium životního cyklu žahavců, přičemž prvním stadiem je polyp. Ve stadiu medúzy je tělo žahavců zvětšeno výrazně do šířky. Stadium medúzy dominuje v životním cyklu medúzovců a čtyřhranek. Nevyskytuje se u třídy korálnatců a skupin Hydrina (nezmaři) a Actinulida ze třídy polypovců. Ve třídě polypovců (Hydrozoa) se střídá polyp (zde zvaný hydropolyp) s medúzou (hydromedúza).

Australanka měla deprese a zapomínala. Z mozku jí vyoperovali živou osmicentimetrovou hlístici

Koktejl

V léčbě alzheimera by mohl pomoci homotaurin z mořských řas

Věda a školy

Výběr článků

Načítám