Článek
„Maturanti, kteří se odvolali, cítí se podobou testů poškozeni a ministerstvo jim nevyhovělo, by se měli obrátit na soud. Cermat a ministerstvo nepředložily uspokojivé protiargumenty a zdá se, že svou rétorikou chtějí maturanty od takového kroku odradit. Soud bude v probíhajícím sporu o porušení zákona nezávislou instancí – na rozdíl od Cermatu i ministerstva,“ uvedl Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno.
Školy mají dostatek času, argumentuje Zíka
Hlavním argumentem ředitele Cermatu Jiřího Zíky je, že některé požadované znalosti sice nejsou součástí RVP, ale jsou obsaženy v maturitním katalogu, který školy znaly s dostatečným předstihem. Podle Zíky tedy mohly a měly toto učivo do výuky zařadit.
Ministerstvo školství zase ve svém vyjádření pro ČTK uvedlo, že tyto znalosti možná v RVP ne vždy jsou, ale lze si je „logicky vyvodit“. [celá zpráva]
Maturitní katalog nemá rozšiřovat testované učivo
Autoři materiálu, Botlík a Ondřej Hausenblas z katedry české literatury na Pedagogické fakultě UK, tuto argumentaci obou institucí odmítají. Srovnávají několik paragrafů školského zákona, z nichž je zřejmé, že obsah RVP je závazný i pro hodnocení výsledků vzdělávání.
Není podle nich tedy možné, aby maturitní katalog, jehož podobu zákon také definuje, rozšiřoval testovatelné učivo nad společnou část RVP pro gymnázia a pro střední odborné školy.
Školský zákon: rozsah znalostí určují RVP
Teze o „logickém vyvozování“ je pro ně nepřijatelná, protože by nastolila stav naprosté právní nejistoty pro maturanty. Právě proto je třeba vycházet z toho, co říká školský zákon: rozsah znalostí a dovedností, které škola musí obsáhnout, určují RVP.
Když to budou tvůrci maturitních katalogů a testů respektovat, pak se žák u závěrečné zkoušky nesetká s látkou, kterou jeho škola nemusela vyučovat, stojí dále ve zprávě organizace EDUin. Souhlasí s tím i Česká středoškolská unie.