Článek
Maturitní zkouška z českého jazyka se skládá ze tří dílčích částí - ústní zkoušky, didaktického testu a slohové práce. Slohové práce bude hodnotit elektronicky Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat).
„Strukturovanou písemnou práci hodnotí centrální hodnotitelé. Práci dostávají elektronickým systémem a následně vyplňují protokol hodnocení písemné práce, který je strukturovaný. Řekl bych, že ve spojitosti s kritérii by měl dávat úplný obraz o způsobu hodnocení té konkrétní písemné práce,“ řekl Novinkám ředitel Cermatu Jiří Zíka.
Hodnocení ze strany centra se ale maturanti příliš neobávají. Jen někteří projevují jistou nedůvěru. „Mám obavu z toho, aby nějaký centrální hodnotitel nebyl zaujatý, jinak je mi to jedno,“ říká o blížících se zkouškách jedna ze studentek pražského Gymnázia Evolution Sázavská. O kopii slohových prací si navíc studenti mohou zažádat u ředitele školy, který vlastní originál práce.
U studentů boduje vyprávění
Ke slohové práci mají studenti na výběr tradičně deset zadání pro psaní různých útvarů. Mezi oslovenými studenty jednoznačně vítězí úvaha a vyprávění.
„Pravděpodobně si zvolím vyprávění nebo úvahu, protože jsou rozhodně nejjednodušší a mají nejmenší limity, kam až člověk může zasáhnout,“ uvažuje jeden ze studentů. „Zvolím si to, co mi bude v té chvíli připadat nejvhodnější, podle zadání a pocitu, ale asi úvaha a vyprávění je nejjednodušší,“ souhlasí další.
Pokud by studenti u slohové práce neuspěli, neznamená to pro ně konec maturity. „Pokud student vykoná všechny dílčí části řádně, uspěl u maturity z českého jazyka. Pokud nevykoná některou z dílčích zkoušek, zopakuje jen tu, kterou nevykonal,“ dodal Zíka.
Po psaní slohových prací následují od 2. května tři dny písemných maturitních zkoušek (didaktický test) a od 16. května ústní zkoušky společné části.