Článek
Proti záměru se ohradila např. také Asociace speciálních pedagogů ČR. Úpravu vyhlášky naopak podpořil odborník na vzdělávání Petr Hopfinger z organizace Učitel naživo.
Týkat se to má jen nových budov
Novelu vyhlášky připravuje ministerstvo zdravotnictví spolu s ministerstvem školství a resortem práce a sociálních věcí. Změny hygienických norem pro školy se budou týkat nově schvalovaných budov pro vzdělávání, nynější se jim nebudou muset přizpůsobit.
Současné hygienické normy jsou podle některých odborníků a politiků zastaralé, upravené hygienické požadavky by měly odstranit přehnané limity na školní prostory.
Nové normy pro školy: společná WC, nepovinná umyvadla
Podle poslankyně Renáty Zajíčkové (ODS) by se tak vyšlo vstříc rozdílům mezi školou se 40 a 1500 žáky. Koaliční politici očekávají také snížení nákladů na stavbu. Naopak opoziční ANO s návrhem nesouhlasí.
„Aktuální návrh nové hygienické vyhlášky je neakceptovatelný, protože vypouští paušálně skoro všechny hygienické standardy. Z vyhlášky se tak stává volné slohové cvičení na téma, co by se mohlo, ale nemuselo dodržovat,“ uvedl předseda spolku Pedagogická komora Radek Sárközi.
Navržené změny by podle něj vyvolaly tlak zřizovatelů škol, tedy nejčastěji obcí, na co nejnižší cenu stavby nových školních budov a rekonstrukce starších objektů. Radnice tak sice ušetří, ale úspory budou na úkor zdraví a bezpečnosti školáků, míní.
„Copak jsou zřizovatelé a ředitelé nesvéprávní diletanti?“
Proti podobným výtkám se ohradil první místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).
„Vážně si opozice nebo kdokoliv jiný myslí, že zřizovatelé, ředitelé a ředitelky škol jsou nesvéprávní diletanti, kteří by připustili ohrožení bezpečnosti nebo zdraví žáků? Pojďme zjednodušit věci, které zjednodušit jdou, a spoléhat na zdravý rozum odpovědných lidí,“ uvedl na Twitteru.
Pedagogické komoře vadí mj. to, že v případě schválení novely nebude pevně daný počet metrů podlahové plochy na počet dětí nebo počet toalet.
Podle ředitele odboru ochrany veřejného zdraví ministerstva zdravotnictví Matyáše Fošuma to ale nově stanoví zřizovatel podle konkrétních požadavků na provoz v projektu stavby, který následně schválí orgán ochrany veřejného zdraví, tedy krajské hygienické stanice.
Na střední školy budou žáci moci podat tři přihlášky elektronicky
Za nebezpečný považují Sárközi a Zajíček nápad, že školky nebudou muset mít oplocené své pozemky. Upozornili, že jedna učitelka má v MŠ na starost až 28 dětí. Uhlídat předškoláky v případě, že nebude školka oplocená, může být složité, soudí.
„Mateřské školy bez plotů je naprostá šílenost,“ napsal doslova na Facebooku předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař. „Asi ne náhodou se proti ní staví ti, kteří s tak malými dětmi (3-6 let věku) pracují,“ dodal.
V současné hygienické vyhlášce je stanoveno, že školní pozemek musí být oplocený. Nová vyhláška podle Zajíčkové uvádí, že plot kolem škol už nebude povinný ve všech případech.
„Rozhodnutí, zda oplocení pozemku je žádoucí, bude na straně zřizovatelů, tedy představitelů obcí či krajů. Do funkcí je volí občané - předpokládám, že právě proto, že svou obec znají a dokážou školský objekt přizpůsobit potřebám místních rodičů a dětí,“ uvedla již dříve poslankyně.
Podle návrhu nové vyhlášky by také nemuselo být ve všech třídách ZŠ a SŠ umyvadlo. Mají být ve výukových prostorách „vhodně rozmístěna s ohledem na charakter výuky“, píše se v dokumentu. Podle Zajíčkové bude absence umyvadla možná tam, kde by jeho umístění bylo při rekonstrukci školních prostor zbytečně nákladné a z hlediska zaměření učebny zbytečné - např. v půdní vestavbě s počítačovou učebnou. Podle předsedy CZESHA Zajíčka se ale důležitost umyvadla v každé učebně ukázala při epidemii nemoci covid-19.
Hopfinger z organizace Učitel naživo, který působí jako ředitel školy, označil úpravy nyní platných hygienických norem za vhodné a potřebné.
„Z pozice ředitele soukromé školy, která buduje kampus, ale také předsedy školské rady velké veřejné školy, která pořád roste, vidím, jak stávající podoba předpisů rekonstrukce či budování nových kapacit prodražuje, komplikuje a zpomaluje. Jako ředitel/zřizovatel jistě dokážu rozhodnout, zda ve třídě potřebuji umyvadlo či kolik toalet se mi za rozumné náklady vejde do které sekce školní budovy,“ uvedl.