Článek
„Veřejnost se mnohdy matematiky obává a zavrhuje ji s tím, že lidem stačí to, co se naučili na základní škole,“ uvedl Jan Vybíral z katedry matematiky FJFI, který akci připravuje.
Nicméně podle něj je matematika mimořádně zajímavý obor, který nalezne uplatnění v mnoha oborech lidské činnosti, ať už jde o zpracování obrazu, medicínu, biologii, modelování různých situací, například v dopravě a mnoha dalších oblastech.
„A právě to chceme učitelům ukázat, aby to mohli následně využít jako způsob motivace svých studentů a žáků,“ vysvětlil Vybíral.
Dopravní simulace i IT bezpečnost
Během dne bude pro učitele připraveno osm přednášek odborníků z akademické i komerční sféry. Například Iveta Hnětynková z katedry numerické matematiky Matematicko-fyzikální fakulty UK bude hovořit o využití matematiky při zpracování obrazu.
Matematik, bankéř a fotograf Jiří Kottas se specializuje na odhalování bankovních podvodů prostřednictvím datové analýzy a další aplikace matematiky v bankovnictví – a o tom bude mluvit.
Právě z matematiky propadá nejvíc maturantů, v letošním testu to bylo 22,3 procenta těch, kteří si ji dobrovolně vybrali.
Analýzou dopravních dat a simulací provozu se zabývá Milan Krbálek z katedry matematiky FJFI, tudíž o tom rovněž na lednovém semináři povypráví. Tomáš Pevný z firmy Cisco bude hovořit hlavně o využití matematiky při strojovém učení v oblasti IT bezpečnosti. Učitelé budou mít též příležitost diskutovat s přednášejícími a sdílet své zkušenosti.
Další informace o semináři a možnost registrace najdou zájemci zde. Kurz má certifikát ministerstva školství, je tak zařazen do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), avšak zúčastnit se jej mohou i další zájemci.
Maturita z matematiky
Matematika je zároveň pro mnohé žáky a zejména budoucí maturanty tak trochu strašákem. Od roku 2021 (v tomto roce nejprve pro gymnázia a lycea) a 2022 má být totiž postupně povinná pro většinu středoškolských oborů. I z toho důvodu se množí debaty o její výuce.
Právě z matematiky přitom propadá nejvíc maturantů, v letošním testu to bylo 22,3 procenta těch, kteří si ji vybrali – dobrovolně. Upřednostnili ji před maturitou z cizího jazyka, a to při vědomí, že neúspěšnost u daného předmětu se v posledních letech příliš nemění.
Současné nastavení maturit kritizuje řada učitelů i odborníků na vzdělávání. Poukazují právě na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí. Ministr školství Robert Plaga (ANO) již dříve oznámil, že by chtěl stávající podobu maturit upravit.
Někteří poslanci i proto chtějí maturitu z matematiky zmírnit. Podle části z nich by se mohla rozšířit oblast oborů, která by maturitu z matematiky neměla za povinnou, dle jiných je třeba zkoušku zjednodušit. S některými dalšími zákonodárci ale ani dosavadní výsledky nehnuly. [celá zpráva]