Hlavní obsah

Matematika pro život. Seminář na ČVUT představí učitelům její praktické využití

Novinky,

Představit učitelům základních a hlavně středních škol argumenty pro studium matematiky a vůbec její praktické využití v životě, aby ji dokázali zprostředkovat žákům. To je cíl semináře Matematika pro život, který pořádá Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská (FJFI) ČVUT v Praze spolu s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy (UK). Celodenní akce proběhne v pátek 25. ledna 2019 v budově FJFI v ulici Trojanova 13.

Foto: FJFI ČVUT

Matematika nalezne uplatnění například při analýze a simulaci různých dopravních systémů. Ilustrační obrázek

Článek

„Veřejnost se mnohdy matematiky obává a zavrhuje ji s tím, že lidem stačí to, co se naučili na základní škole,“ uvedl Jan Vybíral z katedry matematiky FJFI, který akci připravuje.

Nicméně podle něj je matematika mimořádně zajímavý obor, který nalezne uplatnění v mnoha oborech lidské činnosti, ať už jde o zpracování obrazu, medicínu, biologii, modelování různých situací, například v dopravě a mnoha dalších oblastech.

„A právě to chceme učitelům ukázat, aby to mohli následně využít jako způsob motivace svých studentů a žáků,“ vysvětlil Vybíral.

Dopravní simulace i IT bezpečnost

Během dne bude pro učitele připraveno osm přednášek odborníků z akademické i komerční sféry. Například Iveta Hnětynková z katedry numerické matematiky Matematicko-fyzikální fakulty UK bude hovořit o využití matematiky při zpracování obrazu.

Matematik, bankéř a fotograf Jiří Kottas se specializuje na odhalování bankovních podvodů prostřednictvím datové analýzy a další aplikace matematiky v bankovnictví – a o tom bude mluvit.

Právě z matematiky propadá nejvíc maturantů, v letošním testu to bylo 22,3 procenta těch, kteří si ji dobrovolně vybrali.

Analýzou dopravních dat a simulací provozu se zabývá Milan Krbálek z katedry matematiky FJFI, tudíž o tom rovněž na lednovém semináři povypráví. Tomáš Pevný z firmy Cisco bude hovořit hlavně o využití matematiky při strojovém učení v oblasti IT bezpečnosti. Učitelé budou mít též příležitost diskutovat s přednášejícími a sdílet své zkušenosti.

Další informace o semináři a možnost registrace najdou zájemci zde. Kurz má certifikát ministerstva školství, je tak zařazen do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), avšak zúčastnit se jej mohou i další zájemci.

Maturita z matematiky

Matematika je zároveň pro mnohé žáky a zejména budoucí maturanty tak trochu strašákem. Od roku 2021 (v tomto roce nejprve pro gymnázia a lycea) a 2022 má být totiž postupně povinná pro většinu středoškolských oborů. I z toho důvodu se množí debaty o její výuce.

Právě z matematiky přitom propadá nejvíc maturantů, v letošním testu to bylo 22,3 procenta těch, kteří si ji vybrali – dobrovolně. Upřednostnili ji před maturitou z cizího jazyka, a to při vědomí, že neúspěšnost u daného předmětu se v posledních letech příliš nemění.

Současné nastavení maturit kritizuje řada učitelů i odborníků na vzdělávání. Poukazují právě na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí. Ministr školství Robert Plaga (ANO) již dříve oznámil, že by chtěl stávající podobu maturit upravit.

Někteří poslanci i proto chtějí maturitu z matematiky zmírnit. Podle části z nich by se mohla rozšířit oblast oborů, která by maturitu z matematiky neměla za povinnou, dle jiných je třeba zkoušku zjednodušit. S některými dalšími zákonodárci ale ani dosavadní výsledky nehnuly. [celá zpráva]

Související články

Výběr článků

Načítám