Článek
Organizátor maturitních didaktických testů Cermat v pondělí oznámil, že u zkoušek na začátku května neuspělo 13,7 procenta těch, kteří šli k testům poprvé. Loni to bylo o 2,5 procentního bodu méně, před třemi roky o 0,4 procentního bodu více.
Pokud je neúspěšných do 10 procent, nepovažuji to za problém. Naopak, je to zdravé
Neúspěšnost u povinného maturitního testu z češtiny meziročně stoupla ze 4,7 procenta na 9,4 procenta, je tak srovnatelná s roky 2017 až 2019.
Neúspěšnost u státních maturit proti loňsku vzrostla
U maturity z matematiky propadlo 10,1 procenta studentů, tedy o 6,5 procentního bodu méně než loni a o 5,4 procentního bodu méně než před třemi roky. Maturitu z matematiky si letos vybralo 17 procent studentů, ostatní upřednostnili cizí jazyk, většinou angličtinu.
Více času na řešení úloh
„Celkové výsledky maturit podle prvních oznámených dat nevybočují z průměru předchozích let. To je z mého pohledu velmi dobrá zpráva,“ řekl Jančařík. „Ukazuje se, že učitelé i žáci již měli možnost se situaci (v době výuky na dálku při epidemii covidu-19) přizpůsobit a adekvátně na ní reagovat,“ uvedl.
Opatření proti covidu-19 ovlivňovala studium letošních maturantů s kratšími přestávkami zhruba po dva roky, tedy téměř polovinu čtyřletého studia střední školy. „Na výsledku se pozitivně projevilo i prodloužení doby, kterou mají žáci na řešení úloh k dispozici,“ dodal Jančařík.
Studie: Žáci s Hejného matematikou mají lepší výsledky než ostatní, spokojenější však nejsou
Vliv na celkově příznivé výsledky v testech z matematiky podle něj mohly mít i další faktory. „Je možné, že část studentů, kteří by neuspěli v žádném z předmětů, se letos místo na matematiku zapsala do jazyků,“ míní.
„Svou roli mohl sehrát i návrat stovek kvalifikovaných učitelů zpět do škol, který souvisí se zlepšením mzdových podmínek,“ podotkl. Na podrobnější vyhodnocení podle něj zatím chybí data.
Analýza škol: Kvalifikovaní učitelé mohou zmenšovat rozdíly mezi okresy
Podle Soukala testy dobře ukazují úroveň studijních předpokladů, mohly by být ovšem těžší. Jako jeden z možných důvodů, proč se letos v češtině neúspěšnost meziročně zhoršila a vrátila na úroveň z let 2017 až 2019, vidí to, že se loni mimořádně prodloužil čas na řešení připraveného testu. Letos už autoři testů věděli o prodloužení času dopředu a mohli tomu přizpůsobit obtížnost úloh.
Zabývat se mírnými výkyvy ve výsledcích mezi jednotlivými roky ale podle Soukala nemá smysl, protože žádný ročník není úplně stejný.
Výsledky testů příliš pozdě?
Podobně se v pondělí vyjádřila mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Veronika Valíková, která mírné meziroční změny v neúspěšnosti označila za normální. Zhruba desetiprocentní neúspěšnost u testů z češtiny je podle ní přiměřená. O úrovni vzdělávání podle ní testy mnoho neříkají, protože jsou jen jednou z několika částí maturity.
„Neúspěšnost souvisí s nastavením testu, složením maturantů – nikdy se nedá přesně odhadnout,“ poznamenala.
Socioložka: Začlenění do tříd se vyplatí
Výsledky z češtiny podle ní odpovídají testu. „Těžko říct, zda byl (pro maturanty) náročnější než loňský. Byl určitě méně pestrý a bylo tam možná více otázek zaměřených na znalosti než ve dvou covidových letech,“ shrnula. „Pokud je neúspěšných do deseti procent, nepovažuji to za problém. Naopak, je to zdravé,“ prohlásila.
Probíhají náhradní termíny jednotných přijímaček na maturitní obory
Výhrady vyjádřila k době předání výsledků školám a studentům. Žáci psali testy od 2. do 4. května, Cermat naplánoval předání výsledků školám na neděli 15. května. Žáci je měli obdržet nejpozději v pondělí 16. května, kdy už mohly ve školách začínat ústní maturity.
Na středních školách začaly ústní maturitní zkoušky
„Výsledky přišly mnohde v neděli v noci, někde až v pondělí ráno,“ řekla Valíková.
Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuze o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.