Článek
„Počítat při výběru nového spotřebiče s jeho energetickými parametry se určitě vyplatí. Jedna věc je totiž cena, kterou za spotřebič zaplatíme v obchodě, a věc jiná je částka, kterou nás bude spotřebič v následujících letech stát při odběru elektrické energie,“ říká Juraj Krivošík ze SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, o.p.s., které je organizátorem programu Partnerství Zelená úsporám. Cílem tohoto programu je právě informovat spotřebitele o energeticky nejvýhodnějších spotřebičích.
Spotřeba energie je hlavním kritériem pro čtvrtinu zákazníků
Podle ankety, kterou si nechalo SEVEn zpracovat, je hlavním důvodem pro pořízení nového spotřebiče skutečnost, že starý spotřebič již přestává sloužit (udává jej 44 % odpovědí). Čtvrtina spotřebitelů se ale rozhodne vyměnit svůj starý spotřebič kvůli jeho energetické náročnosti. Dalšími důvody pro výměnu starého spotřebiče za nový může být jeho stáří přesahující 10 let nebo zájem o rozšíření funkcí spotřebiče.
Během roku plánuje nákup nového spotřebiče 69 % spotřebitelů. Největší zájem je o pračky, vysavače a ledničky. „Spotřebitelé kvůli finanční krizi nákup větších spotřebičů v posledních měsících odkládali. S postupným oživením ekonomiky se dá očekávat i větší zájem o větší investice do domácností,“ vysvětlil Martin Sailer, generální ředitel Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů.
Důležité jsou také rozměry a kapacita spotřebiče
Výběr nového spotřebiče je ovlivněn mnoha faktory. Tím nejčastějším je podle výsledků ankety energetická náročnost spotřebiče. Teprve potom se lidé zabývají cenou samotného výrobku. Dalším hlediskem, ke kterému lidé při nákupu spotřebiče přihlížejí, jsou rozměry a kapacita spotřebiče. Spotřebitelé vybírají také podle značky výrobce a podle vzhledu výrobku.
„Při pečlivém výběru nového spotřebiče by lidé neměli přehlédnout informace na energetickém štítku výrobku,“ doporučuje Tomáš Kažmierski, ředitel odboru nástrojů politiky životního prostředí z Ministerstva životního prostředí. Podle průzkumu většina spotřebitelů těmto informacím rozumí a 57 % respondentů uvedlo, že se těmito informacemi řídí. Naproti tomu téměř třetina spotřebitelů neví, co energetické štítky jsou, nebo co informace na nich uvedené znamenají. „To je také jeden z důvodů, proč je program Partnerství Zelená úsporám potřebný,“ uzavřel Tomáš Kažmierski.