Článek
Nabídka projektu Cesta pro mladé platí i pro doktorandy do 28 let a pro studenty jednoletého denního studia akreditovaných jazykových škol. Projekt organizuje Fond dalšího vzdělávání, jenž je příspěvkovou organizací ministerstva práce. Financován je z evropských a státních peněz.
Šance na získání první práce
Ředitel fondu Miroslav Procházka je přesvědčen, že díky aktivitám v kurzu se podstatně zvýší šance budoucích absolventů na získání prvního zaměstnání. Již dříve uvedl, že až 90 procent firem dává přednost absolventovi, který už má za sebou určitou pracovní zkušenost.
Stáže trvají 80 až 240 hodin, tedy jeden až šest měsíců. Jejich součástí je kromě praktické části zdarma i kurz takzvaných měkkých kompetencí, ve kterém by si studenti měli vylepšit určité schopnosti jako komunikaci v týmu, zvládání stresu nebo práci s informacemi. Na závěr se setkají s odborníkem na personalistiku, který je připraví na pracovní pohovor a pomůže jim se zpracováním životopisu.
Do projektu se zapojují firmy, ale i státní a neziskové organizace. Podle jeho manažerky Martiny Vlasákové jsou stáže přínosné jak pro studenty, tak i pro firmy, které tak mají šanci získat potenciálního zaměstnance.
„Pro studenty jsou velkým přínosem nabyté zkušenosti a praxe v oboru, který studují. Navíc přibližně polovina firem nabídne studentům po skončení stáže další spolupráci,“ uvedla Vlasáková.
Kompenzace za mentory
Na stáži studenta po celou dobu provází mentor. Vždy před začátkem stáže se koná pohovor, při kterém si obě strany vyzkoušejí, jestli jim spolupráce bude vyhovovat. Firmy dostávají na mentory peníze jako kompenzaci svých nákladů, protože tito zaměstnanci se během stáže nemohou naplno věnovat své obvyklé práci.
Projekt se plánuje do jara 2020 a měl by podpořit 4500 studentů. Podle PR specialistky Anety Uhrové se do něj za šest měsíců zaregistrovaly zhruba dva tisíce studentů.
Rovnocenní členové týmů
Standardně nabízejí stáže různé firmy i mimo zmíněný projekt. Například pivovar Plzeňský Prazdroj již na léto našel posily z řad vysokoškoláků. Studenti magisterských oborů se zapojí do práce na reklamních kampaních, tvorby komunikačních strategií či poznají technologie vaření piva. Mají zde šanci získat i trvalou pozici.
„Stážisté se v létě stávají rovnocennými členy interních týmů, pracují na plný úvazek a na reálných projektech. Účastní se porad managementu a na závěr prezentují výsledek své práce nejvyššímu vedení,“ popisuje Tomáš Srb, manažer z Prazdroje.
„Stáže nově otevíráme pro studenty už od prvních ročníků vysokých škol, a to zejména v daňovém oddělení. Stážisté u nás dělají odbornou práci jako běžní zaměstnanci a jsou také stejně placeni a mají řadu benefitů,“ doplňuje k tomu manažerka lidských zdrojů Jana Weinberg z KPMG Česká republika, společnosti poskytující služby v oblasti auditu, daní, poradenství a práva.
Rovněž advokátní kancelář Havel, Holásek & Partners spolupracuje s přibližně šedesáti studenty právnických fakult a s několika dalšími studenty jiných vysokých škol zejména ekonomického zaměření. „Těm, kteří se osvědčí, rovnou nabízíme po získání titulu možnost koncipientské praxe,“ říká HR ředitel Daniel Soukup.
Netradiční spolupráci se studenty odstartovala loni na podzim stavební firma Skanska. Ta kromě běžných stáží nabídla studentům ze čtyř univerzit v ČR a na Slovensku možnost stát se ambasadorem společnosti.
Propojení s firmou tak zajišťuje právě jeden ze studentů většinou některého z posledních ročníků studia. Jako ambasador přichází s tématy, která studenty zajímají, čímž firma získává pohled přímo do studentské komunity.