Článek
Přitom stavba dvou bloků Jaderné elektrárny Dukovany má být zahájena už v roce 2029 a chystá se dostavba Temelína.
„Jde nám o studenty maturitních i učňovských oborů, především v oblasti elektrotechniky, stavitelství a strojařiny,“ popsal Novinkám místopředseda Pracovní skupiny pro zajištění lidských zdrojů pro rozvoj jaderné energetiky Jiří Ondruška z ministerstva průmyslu a obchodu.
Do skupiny jsou zapojeni kromě odborníků ministerstva školství také představitelé zaměstnavatelských svazů, zřizovatelé středních technických škol i reprezentace vysokých škol.
Fiala: Do konce roku musí ministři přinést plán, jak dostavbu Dukovan financovat

Podle Ondrušky není hlavní problém s kapacitou, ale spíš v nedostatku uchazečů o studium.
Letošní přijímačky na střední školy to potvrzují. Kupříkladu v maturitních stavebních oborech bylo v nabídce 2603 míst, s nejvyšší prioritou se sem hlásilo 2671 uchazečů a přijato jich bylo 1889. U strojírenství činily kapacity 2925 míst, s prioritou jedna se hlásilo 1617 uchazečů a přijato bylo 1497. A pak např. učňovský obor mechanik elektrotechnik nabízel 2013 míst, s nejvyšší prioritou tam chtělo 1794 lidí a přijato bylo 1256.
Nutno také počítat s tím, že řada absolventů těchto škol se ve svém oboru neuplatňuje a část odchází do zahraničí.
Školní maturitu by mohla nahradit komplexní absolventská práce

Hlavně zvýšit zájem
„Musíme zvýšit zájem. Kromě propagace by se měly pořádat různé semináře, workshopy a podobně. Příkladem může být projekt našeho resortu Technika do škol,“ uvedl Ondruška.
Podle ministerstva školství, které pracovní skupinu rovněž organizuje, z diskuze vzejdou i návrhy na úpravy vzdělávacích programů v dotyčných oborech.
„Pracovní skupina připravila pět rámcových opatření a řadu dílčích. Především pak v oblasti propagace potřeb a požadovaných oborů směrem ke studentům a žákům nebo široké veřejnosti,“ sdělil Novinkám Patrik Kubas z tiskového oddělení resortu školství.
Dva jaderné bloky zajistí českým firmám více zakázek

Podle něj se teprve bude společně s vítězem tendru na stavbu dvou bloků Dukovan, korejskou KHNP, upřesňovat, kolik jaderných inženýrů bude zapotřebí. Ale podle Ondrušky je u vysokých škol problém podobný jako u středních.
„Jsme v kontaktu s představiteli těchto oborů v Brně, Ostravě, Plzni a v Praze. Míst mají dost, ale opět narážejí na chabý zájem. Ale i zde potřebujeme posílit řady v těch dalších oborech, jak strojařských, stavebních, tak elektro. Počty, kolik by jich mělo nastoupit v jednotlivých letech, úplně neřešíme. Cílem je získat pro ty obory co nejvíc studentů,“ uvedl Ondruška.
Přenosová soustava je na nové reaktory připravena, když se ten druhý připojí po vypnutí starých

„V mladé generaci je tak malý počet lidí, že musíme vytěžit maximum. Možností moc není, počítáme se zapojením relevantních odborníků z trhu práce zaměstnaných mimo svůj obor nebo i se zahraničím. Ostatně existují i programy, jak přilákat kvalifikovanou pracovní sílu,“ dodal.
Bek přitvrdil, angličtinu chce povinně už pro prvňáky
Co brání učitelům stát se ředitelem? Administrativa a dohodnuté konkurzy
