Hlavní obsah

Kvalitu vzdělávání v ČR považuje za dobrou třetina lidí, nespokojená je hlavně starší generace

Praha

Kvalita vzdělávacího systému v Česku je podle třetiny obyvatel dobrá, třetina ji hodnotí jako špatnou a třetina nemá jasný názor. Nejméně prostoru je podle zástupců veřejnosti ve školních osnovách věnováno podpoře kritického myšlení či zvídavosti, naopak nejlépe je na tom výuka základních dovedností. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Polovina populace souhlasí s výroky, že většina učitelů má adekvátní plat a že většina vzdělávacích institucí má odpovídající zdroje a vybavení.

Ti, kteří mají alespoň jedno dítě školou povinné, hodnotí kvalitu školního systému lépe než ti, kteří dítě školou povinné nemají

Školské odbory nyní usilují o více peněz do školství. Zároveň se jim nelíbí návrh nařízení vlády, který by měl snižovat maximální počty hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu. Poukazují na to, že to povede ke snížení kvality výuky.

Chtějí také zabránit poklesu platů nepedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. V pondělí kvůli tomu stávkovalo podle odborů v různé míře 74 procent veřejných středních, základních a mateřských škol v Česku. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) se snaží situaci alespoň částečně uklidnit, chystají se další jednání.

Ústupek vlády školy zatím berou

Věda a školy

Bek studenty uklidnil

Věda a školy

Lépe vnímají kvalitu vzdělávacího systému mladší lidé

Co se dále týká aktuálního průzkumu, kvalitu vzdělávacího systému v ČR hodnotí hůře starší generace, lépe vidí vzdělávací systém lidé s vyšším vzděláním a také vyšším příjmem.

„Ti, kteří mají alespoň jedno dítě školou povinné, hodnotí kvalitu školního systému lépe než ti, kteří dítě školou povinné nemají,“ uvedli autoři průzkumu.

Největším problémem českého vzdělávacího systému jsou podle veřejnosti zastaralé učební osnovy, vyjádřily se tak zhruba dvě pětiny respondentů.

Známky nechat. Slovní hodnocení dětí ve školách odmítají hlavně senioři

Domácí

Pro třetinu jsou problémem přeplněné třídy, dále následuje nedostatečné financování z veřejných zdrojů, nedostatečná odborná příprava učitelů či nedostatečné využívání technologií.

Třetina by používání AI ve školách zakázala

Většina Čechů míní, že by učitelé měli být proškoleni v oblasti umělé inteligence (AI). Podle průzkumu téměř 70 procent respondentů vnímá jako důležité, aby učitelé uměli studenty školit v tom, jak AI používat. Pro šest lidí z deseti je pak zásadní, aby uměli identifikovat práce psané AI a aby využívali AI ve výukových metodách.

Zároveň si ale třetina lidí myslí, že používání umělé inteligence ve školách by mělo být zakázáno.

Dále se lidé v průzkumu vyjadřovali k předem stanoveným výrokům. Nejvíce, 54 procent, jich souhlasilo s tím, že většina učitelů v ČR má adekvátní plat. Zhruba polovina stála také za vyjádřením, že většina vzdělávacích institucí má odpovídající zdroje a vybavení. Naopak nejméně, 28, resp. 29 procent, souhlasilo s dostatečným respektem učitelů a s dostatečnou přípravou studentů na budoucí povolání.

Průzkumu, který se konal na přelomu září a října, se zúčastnilo zhruba 1000 lidí ve věku 18 až 65 let.

Anketa

Jak hodnotíte tuzemský vzdělávací systém?
Jako jeden z nejkvalitnějších na světě.
3 %
Jsem spokojená/ý, v rámci možností funguje naše školství velmi slušně, většina učitelů se snaží ze všech sil.
34,3 %
Český vzdělávací systém je naprosto průměrný.
9,5 %
Není to dobré, český systém je stále zkostnatělý a nepřipravuje na reálný život.
26 %
Možná se snažíme dohnat západní země, ale já vnímám prudký pokles úrovně vzdělanosti - jako kdyby školy neměly čas skutečně vzdělávat...
25,4 %
Nemám na to žádný názor, je mi to jedno.
1,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 169 čtenářů.

Umělá inteligence proniká do škol

Software

AI může psát diplomové práce, svolili v Liberci

Věda a školy

Výběr článků

Načítám