Článek
Polovina populace souhlasí s výroky, že většina učitelů má adekvátní plat a že většina vzdělávacích institucí má odpovídající zdroje a vybavení.
Ti, kteří mají alespoň jedno dítě školou povinné, hodnotí kvalitu školního systému lépe než ti, kteří dítě školou povinné nemají
Školské odbory nyní usilují o více peněz do školství. Zároveň se jim nelíbí návrh nařízení vlády, který by měl snižovat maximální počty hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu. Poukazují na to, že to povede ke snížení kvality výuky.
Chtějí také zabránit poklesu platů nepedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. V pondělí kvůli tomu stávkovalo podle odborů v různé míře 74 procent veřejných středních, základních a mateřských škol v Česku. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) se snaží situaci alespoň částečně uklidnit, chystají se další jednání.
Ústupek vlády školy zatím berou
Bek studenty uklidnil
Lépe vnímají kvalitu vzdělávacího systému mladší lidé
Co se dále týká aktuálního průzkumu, kvalitu vzdělávacího systému v ČR hodnotí hůře starší generace, lépe vidí vzdělávací systém lidé s vyšším vzděláním a také vyšším příjmem.
„Ti, kteří mají alespoň jedno dítě školou povinné, hodnotí kvalitu školního systému lépe než ti, kteří dítě školou povinné nemají,“ uvedli autoři průzkumu.
Největším problémem českého vzdělávacího systému jsou podle veřejnosti zastaralé učební osnovy, vyjádřily se tak zhruba dvě pětiny respondentů.
Známky nechat. Slovní hodnocení dětí ve školách odmítají hlavně senioři
Pro třetinu jsou problémem přeplněné třídy, dále následuje nedostatečné financování z veřejných zdrojů, nedostatečná odborná příprava učitelů či nedostatečné využívání technologií.
Třetina by používání AI ve školách zakázala
Většina Čechů míní, že by učitelé měli být proškoleni v oblasti umělé inteligence (AI). Podle průzkumu téměř 70 procent respondentů vnímá jako důležité, aby učitelé uměli studenty školit v tom, jak AI používat. Pro šest lidí z deseti je pak zásadní, aby uměli identifikovat práce psané AI a aby využívali AI ve výukových metodách.
Zároveň si ale třetina lidí myslí, že používání umělé inteligence ve školách by mělo být zakázáno.
Dále se lidé v průzkumu vyjadřovali k předem stanoveným výrokům. Nejvíce, 54 procent, jich souhlasilo s tím, že většina učitelů v ČR má adekvátní plat. Zhruba polovina stála také za vyjádřením, že většina vzdělávacích institucí má odpovídající zdroje a vybavení. Naopak nejméně, 28, resp. 29 procent, souhlasilo s dostatečným respektem učitelů a s dostatečnou přípravou studentů na budoucí povolání.
Průzkumu, který se konal na přelomu září a října, se zúčastnilo zhruba 1000 lidí ve věku 18 až 65 let.