Hlavní obsah

Kraje mohou navyšovat kapacity středních škol, MŠMT jim nechce bránit

Praha

Ministerstvo školství by chtělo podpořit zakládání nových středních škol a otevírání nových oborů tím, že krajským úřadům nebude bránit v navyšování kapacit středního vzdělávání - s výjimkou víceletých gymnázií a konzervatoří. Podmínkou pro rozšiřování některých oborů bude, aby odpovídaly dlouhodobým potřebám trhu práce. Vyplývá to z chystaného záměru rozvoje vzdělávání do roku 2027 a z odpovědí mluvčí MŠMT Anety Lednové.

Foto: Ondřej Hájek, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Počty uchazečů o studium na středních školách v minulých letech začaly přibývat. Mnozí si loni např. v Praze stěžovali, že některé maturitní obory se rychle zaplnily. Těžké bylo najít volná místa i jinde. Podle statistik ministerstva školství bylo loni v devátých třídách 95 198 dětí.

Letos se na střední školy budou hlásit děti, které se narodily v roce 2008. Podle dat Českého statistického úřadu tehdy na svět přišlo asi 119 tisíc dětí. Více dětí se naposledy podle statistiků narodilo jen v roce 1993, a to 121 tisíc.

Zájem hlavně o gymnázia

Míst ve středních školách je podle školského resortu dost a problémy s přetlakem zájemců jsou jen v některých regionech a oborech. Celkově střední školy podle úřadu v lednu nabízely 687 512 míst, tedy nejvíce za poslední tři roky. Zhruba 200 tisíc míst bylo podle dat resortu neobsazených.

Ubývá míst pro uchazeče o maturitní obory

Věda a školy

Zájem je podle Lednové zejména o gymnázia, zatímco o střední odborné školy klesá. Od roku 2019 se proto podle mluvčí navyšují kapacity hlavně u gymnázií.

Do roku 2027 plánuje ministerstvo podle aktuálního návrhu záměru rozvoje vzdělávání podpořit zvýšení kapacit škol tím, že nebude omezovat rozšiřování čtyřletých gymnázií, lyceí a oborů s výučním listem. Rozšířit by se mohly třeba i obory s technickým, přírodovědným a zdravotnickým zaměřením. Pro ty ale bude podmínkou, že obor bude odpovídat mj. předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce v kraji.

MŠMT: Zodpovědnost za kapacity mají krajské úřady

Střední školy v Česku zřizují většinou kraje, které zároveň odpovídají za poskytovanou nabídku oborů. Ta by podle školského zákona měla odpovídat zájmu lidí i potřebám trhu práce. Při plánování středního školství mají krajské úřady podle legislativy zohledňovat i vývoj počtu uchazečů a plánovaný rozvoj území.

Ministerstvo podle Lednové s kraji na nabídce středoškolských oborů spolupracuje, zodpovědnost za dostupnost kapacit ale podle ní mají krajské úřady, které se kapacitám a struktuře středních škol věnují ve svých dlouhodobých záměrech vzdělávání.

Zápisy pro Ukrajince k nástupu do ZŠ a školek budou od června do poloviny července

Věda a školy

Převedení odpovědnosti za zřizování středních škol na ministerstvo by podle resortu bylo nesystémové. Vyžadovalo by úpravu školského zákona a představovalo by zásah do působnosti samosprávy.

„MŠMT nemůže beze změny školského zákona převzít odpovědnost za zřizování středních škol, ani by to nebylo systémové řešení, protože by to byl významný zásah do samosprávných kompetencí krajů. MŠMT nebude klást překážky při navyšování kapacit středních škol s výjimkou víceletých gymnázií a konzervatoří,“ píše se v pracovní verzi dokumentu s názvem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2023 až 2027.

Tento dlouhodobý záměr nyní na školském úřadu vzniká.

NSS: Ministerstvo nemůže bránit vzniku soukromých škol jen proto, že ve státních je místo

Domácí

Ve školním roce 2019/2020 bylo podle statistiky na 355 školách s gymnaziálním vzděláváním 130 725 studentů. O dva roky později bylo na 363 školách 133 321 gymnazistů. Kapacita středních odborných škol je asi třikrát vyšší.

Vysoký počet zájemců o studium střední školy lze podle MŠMT očekávat především v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji.

Sněmovna zřejmě schválí zakotvení objemu peněz na platy učitelů. Novela řeší i nepedagogy

Věda a školy

MŠMT: Školy dostanou víc času na prohlubování učiva. Dělení na základ a nadstavbu odpískáno

Věda a školy

Výběr článků

Načítám