Kolem Země prolétá v sobotu jasná kometa, viditelná bude pouhým okem

Nedávno spatřená kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) se v sobotu přiblíží k Zemi na nejmenší vzdálenost. Poté ji bude možné sledovat zhruba týden, než zmizí. Znovu se v blízkosti planety objeví až za 80 tisíc let. I z našeho území bude po setmění při jasném počasí možné ji spatřit pouhým okem.

Foto: Martin Mašek / Fyzikální ústav AV ČR

Snímek komety získaný ráno 24. září pomocí dalekohledu FRAM na Observatoři Pierra Augera v Argentině. Barevný snímek vznikl složením tří snímků, které byly pořízeny třemi různými barevnými filtry.

Podle předpovědi vědců z americké NASA se kometa C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS nejblíže k Zemi dostane v sobotu 12. října, a to do vzdálenosti přibližně 71 milionů kilometrů. Při jasné obloze by měla být i na území České republiky pozorovatelná pouhým okem.

Foto: Nicolas Biver, ČTK/AP

Kometa Tsuchinshan-ATLAS zachycená na večerní obloze 1. října ve Španělsku

Jak kometu na noční obloze najít?

Vidět bude ještě další zhruba týden, její jasnost bude klesat, viditelnost ohonu by se ale mohla zlepšovat. Pokud vše vyjde, budou lidé svědky jevu, který se odehrává jednou za desítky tisíc let.

Zájemci mohou kometu pozorovat vlevo od jasné hvězdy Arctur, kterou podle astronomů snadno najdou, protože k ní míří zahnutá oj Velkého vozu (neboli ocas Velké medvědice), jak můžeme vidět na přiložené mapce.

Foto: Jakub Černý / Stellarium

Mapka, které ukazuje, kde kometu C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) pozorovat na nebi.

„V Česku se začne se objevovat nad jihozápadním obzorem asi hodinu po západu Slunce jako světlá skvrna s náznakem ohonu,“ sdělili experti z Hvězdárny a planetária Brno. Dodali, že tou dobou bude výhled rušit Měsíc, ale jev lze zahlédnout z míst s dobrým rozhledem a daleko od pouličního osvětlení.

Co se týká dalšího osudu této komety, následně by měla putovat po značně protáhlé dráze směrem na periferii Sluneční soustavy. Předpokládá se, že se v roce 2237 ocitne ve vzdálenosti 200krát větší, než se pohybuje naše planeta kolem Slunce.

Kometa Tsuchinshan-ATLAS

Dosud prakticky neznámá vlasatice poprvé v lednu 2023 uvízla v zorném poli detektorů Observatoře na Purpurové hoře v čínském Nankingu (Tsuchinshan znamená transkripci názvu observatoře), v únoru pak jihoafrického robotického dalekohledu pro vyhledávání blízkozemních planetek systému ATLAS (z angl. Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System). Odtud její poněkud krkolomný název C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS).

zdroj: Česká astronomická společnost