Keramika ze Santovky je starší, než se myslelo. Jedli z ní už lovci a sběrači

Keramika nalezená archeology u termálních pramenů v Santovce na jihu Slovenska je starší, než se domnívali. Ukázalo se, že pochází ještě z časů lovců a sběračů, nikoli až prvních zemědělců. Jde o období okolo roku 5800 před našim letopočtem, což je konec střední doby kamenné. Z tohoto období nebyly dosud ve střední Evropě keramické nádoby známy. Potvrdil to výzkum geologů a archeologů z brněnské Masarykovy univerzity.

Foto: archiv MUNI

Vizualizace keramiky, jejíž zbytky se našly u slovenské Santovky.

Období vzniku keramiky vědci upřesnili radiokarbonovým datováním, které je založeno na výpočtu stáří ze vzorků odebraných z původně živých organismů. Staří lze vypočítat podle poklesu počtu atomů radioaktivního izotopu uhlíku 14C.

Stáří stanovili podle trav v keramice

Keramická nádoba ze Santovky, dochovaná v podobě střepů, byla vypálena při relativně nízkých teplotách kolem 600 stupňů Celsia, což bylo ověřeno i experimentálně. Jinými slovy si vědci vyrobili a vypálili kopie nalezené keramiky. Potvrdili si tak, že díky primitivnímu způsobu výpalu zůstaly zachovány zvláštní přísady v keramickém těstě, a to listy a stonky trav.

Foto: archiv MUNI

Vědci si zkusili vyrobit přesné kopie nalezené keramiky, a to postupem používaným lovci a sběrači v době kamenné.

„Přidávání organického ostřiva ve formě travin rodu Festuca zajišťovalo hlíně na výrobu keramiky tvarovou stabilitu při formování, odolnost při výpalu a nízkou hmotnost důležitou pro kočovný způsob života lovecko-sběračských skupin,“ řekl Novinkám hlavní autor studie Jan Petřík z Ústavu geologických věd Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

U Kutné Hory objevili neznámou zemědělskou osadu z mladší doby kamenné

Právě nízká teplota výpalu a přítomnost trávy jako ostřiva podporují podle vědců hypotézu, že tuto keramiku vyráběli místní lovci-sběrači, nikoli zemědělci. Tento předpoklad byl podpořen i lipidovou analýzou zkoumající zbytky tuku v keramice - ta naznačuje, že v nádobách byly připravovány pokrmy z masa divokých přežvýkavců.

Díky analýze půd ze Santovky výzkumníci také zjistili, že nádoba musela být vyrobena v oblasti vzdálenější než deset kilometrů od tohoto místa. Svědčí to o obrovském teritoriu, na kterém se tyto lovecké skupiny pohybovaly.

Foto: archiv MUNI

Úlomky keramiky s místem nálezu u Santovky

Objev má podle vědců zásadní význam pro pochopení šíření keramické technologie. Odborníci předpokládají, že znalost keramických nádob dorazila do střední Evropy z jihovýchodu přes Balkán spolu se zemědělským způsobem života a vším, co je s ním spojeno.

Archeologové v Brně objevili příkop, který si kolem svého pochodového tábora postavili Římané

Keramika byla u Santovky nalezena v roce 2011, ale její detailní výzkum se konal až od roku 2020. Podílel se na něm tým vědců z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického v Brně, Archeologického ústavu Slovenské akademie věd a University of York.

Svůj výzkum badatelé publikovali v prestižních časopisech RadiocarbonNature Scientific Reports.

Foto: archiv MUNI

S upřesněním data výroby keramiky pomohlo detailní zkoumání střepů, které obsahovaly stébla trav a také listí.

Na historických mapách není. Při obnově zaniklého rybníka našli ručně tesané dřevěné žlaby