Článek
Hlavní přidaná hodnota podle Kateřiny Valachové je, že od roku 2017 bude zaveden nárok na předškolní vzdělávání čtyřletých, od roku 2018 tříletých a od roku 2020 dokonce dvouletých dětí.
„Je to zcela v souladu s politikou, že chceme slaďovat rodinný a pracovní život a také zajišťovat kvalitní přípravu na školní vzdělávání,“ uvedla ministryně.
„Rodiče, kteří nechtějí využívat předškolní vzdělávání od pěti do šesti let, budou mít možnost dítě zapsat do školky a zároveň zvolit individuální (domácí) vzdělávání.“
Žádnou nepřekročitelnou hranici, jejíž nedosažení by dětem znemožnilo dále studovat, jsme stanovit nechtěli.
Považuje to za dostatečnou rovnováhu mezi svobodou rodičů a tím, že naprostá většina dětí školky navštěvuje.
Zákon garantuje místo v oblasti trvalého bydliště
Bude ale ve školkách dostatek míst? „My už po dobu dvou let systematicky zvyšujeme kapacitu mateřských i základních škol, do kterých se přesouvá velmi vysoké číslo školáků,“ vysvětlila Valachová. „V tuto chvíli mi dělají starosti spíše základní školy. Ale u mateřských škol se to nestane, máme to propočítáno ze školní matriky, zároveň jsme to detailně probírali se svazem měst a se sdružením místních samospráv.
Investiční národní programy letos pustí do regionů jednu miliardu, příští rok další miliardu a v evropských prostředcích je deset miliard. Nemáme tedy obavu, že bychom nezajistili kapacity, ministerstvo školství se navíc koordinuje i s dalšími resorty.“
Může tím pádem každé rodině místo ve školce garantovat? „V místě svého trvalého bydliště ano, protože to je požadavek zákona,“ řekla. „Pokud budou chtít rodiče zvolit jinou mateřskou školu než v místě trvalého bydliště, tak tam to na kapacitách záviset bude. Ale i zde se budeme snažit, aby byly co nejvyšší.“
Žádná nepřekročitelná hranice
Rovněž připomněla, že jednotné přijímací řízení na střední školy z matematiky, českého jazyka a literatury budou tvořit jen 60 procent hodnocení. Ředitelé budou moci podobu zbylé části přijímaček zvolit zcela dobrovolně s ohledem na specializaci, odbornost a kvalitu školy.
„Žádnou nepřekročitelnou hranici, jejíž nedosažení by dětem znemožnilo dále studovat, jsme stanovit nechtěli,“ připomněla Valachová.
Mám pochybnosti, zda je rodič, byť třeba vysokoškolsky vzdělán, opravdu expertem na všechny oblasti.
Povinnou maturitu z matematiky považuje za přirozenou návaznost na jednotnou část přijímací zkoušky, i proto odstartuje čtyři roky poté, tedy od školního roku 2020/2021. Tuto dobu chce využít pro to, aby byli budoucí maturanti na matematiku dobře připraveni a nebyla pro ně strašákem.
Rodič, expert na všechno?
Jedním ze schválených bodů školského zákona, u kterého byla ministryně školství pravicovou opozicí i hnutím ANO a poslanci KDU-ČSL přehlasována, je zavedení možnosti individuálního vzdělávání i na druhém stupni základních škol.
Valachová byla proti, pilotní ověřování prý ukázalo spoustu problémů. „Na druhém stupni je totiž řada odborných předmětů, různých laboratoří a dalších věcí, které na prvním stupni nejsou. Tudíž si nejsem jistá zajištěním dostatečné kvality vzdělávání,“ řekla.
„Mám pochybnosti, zda je rodič, byť třeba vysokoškolsky vzdělán, opravdu expertem na všechny oblasti.“
Důležité body novely školského zákona podle ministryně školství
* povinná maturita z matematiky
* jednotné přijímací zkoušky na střední školy
* zavedení povinného posledního roku v mateřské škole
* sjednocení systému hodnocení maturitních písemných prací z českého a cizího jazyka
* možnost individuálního domácího vzdělávání i pro děti na druhém stupni základních škol
Zdroj: Facebook Kateřiny Valachové
Druhou věcí je skutečnost, že škola není jen o informacích, ale také o kolektivu a sociálních dovednostech, jak dodala.