Článek
„Téma migrace není snadné do výuky dostat. Snažíme se pedagogům nabídnout pomocnou ruku. Je to naše odpověď na to, co často zaznívá – že by se toto téma nemělo do škol tahat. Pokud ale dětem nenabídneme informace a možnost se ptát a diskutovat, najdou si nějaké výkřiky jinde,” řekl šéf projektu Karel Strachota.
Rozporuplné reakce vyvolal v minulých dnech komiks o cestě afghánského hocha do Švédska, který školám nabídla společnost META na podporu migrantů. Ta kvůli kreslenému příběhu, který připravil Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, čelila výhrůžkám.
Prezident Miloš Zeman komiks označil za idiotský a nebezpečný. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) se od něj distancovala. Ve čtvrtek při debatě s gymnazisty řekla, že chtěla školy uchránit před ataky a nezatahovat žáky do problému.
Děti prý nemají slyšet na rychlá a snadná řešení
Strachota zdůraznil, že vyučující nedostávají na semináři žádný jednoznačný návod, co by měli o migraci školákům říkat a jak by s nimi o ní měli mluvit. Dětem by měli spíš zprostředkovat potřebu naslouchat, respektovat jiný názor a kriticky posuzovat zprávy z médií. „Aby děti neslyšely na rychlá a snadná řešení,” dodal Strachota.
Podle něj už dřívější reakce učitelů ukázaly, že není snadné téma do výuky dostat. Mnohdy si to nepřejí ani rodiče.
Učitelé by v hodinách mohli podle pořadatelů využít filmy o migraci. V nabídce je jich nyní osm, po festivalu dokumentů o lidských právech Jeden svět k nim přibudou další tři. Po skončení dnešního promítání měli kantoři a kantorky jedním slovem popsat svůj pocit z dění na plátně.
Protichůdné emoce jsou v pořádku
Jmenovali smutek, tíseň, solidaritu, zoufalství, naději, stud i rozpolcenost a obavy. Vypočítali i všechny výhrady k uprchlíkům z filmu, které by mohli mít jejich žáci. Zmínili třeba to, že mezi běženci je hodně mladých mužů, mají mobily a značkové oblečení, kouří, nebojují za svou zemi, jdou za lepším či že po nich na cestě zůstává nepořádek.
Podle Vlasty Vyčichlové, která praktickou část semináře vedla, by děti neměly mít pocit viny za pojmenování výhrad. V pořádku jsou i protichůdné emoce z filmu. „Je dobré si uvědomit, že je možné vzdorovat požadavku na jednoznačnou odpověď. Máme pořád tendenci přesvědčovat o názoru druhé. Chápeme to tak, že se musíme vyhraňovat. Mnohost názorů ale může obohacovat. Film možná pomůže k vyslovení strachu,” uvedla Vyčichlová.
Podle ní by učitelé neměli strach dětí nijak „nálepkovat” a hodnotit. „Učitelé mohou nabídnout, že se strachem děti naučí pracovat,” dodala pedagožka. Žáci by se podle ní měli naučit obstarávat si informace sami i jinde a neměli by spoléhat jen na televizní zpravodajství, vše by měli kriticky posuzovat.
Seminář obsahoval i debatu o islámu včetně diskuse s muslimem. Uskuteční se ještě dvě podobné akce, a to v únoru a v březnu.