Článek
Porovnání se týká oborů, jejichž nabídka přesahuje pět set míst. Informace o zájmu letošních uchazečů o studium na střední škole je letos poprvé k mání díky digitalizaci přihlášek a jsou dostupné na webu Vzdelavanivdatech.cz. Uchazeči podávali přihlášky na tři školy, mezi nimiž vybírali, kam chtějí nejradši a další dvě s nižší prioritou.
Celkem se hlásí na střední školy 161 815 uchazečů, volných kapacit je 162 441. Na nematuritních oborech je 51 932 míst, s nejvyšší prioritou si právě tam podalo přihlášku 34 085 uchazečů.
Podle analytičky organizace pro informace ve vzdělávání EDUin Nikoly Šrámkové nelze ale chápat první volbu uchazečů o učiliště jako výraz nadšení pro daný obor. „Strategie jsou různé. Nejde jen o zájem o obor a vidinu snadného uplatnění, ale také o nabídku v místě bydliště. Svůj vliv má rodina, spolužáci,“ řekla Novinkám Šrámková.
Přijímačky na střední má posílit další zlepšovák
Prim drží obor kadeřník, kam se s prioritou jedna přihlásilo celkem 3160 uchazečů a nabízených míst je 2689. I u mechanika je převis poptávky. Za vytouženou branži si jej zvolilo 4294 uchazečů, ale míst je o 539 méně.
Hojně vyhledávanými jsou také elektrikář - silnoproud, elektrikář, opravář zemědělských strojů, zemědělec - farmář či autoelektrikář.
Zájem o obory, jež nabízejí alespoň 500 míst | ||
---|---|---|
Obor | Kapacita | Přihlášky s prioritou 1 |
Autoelektrikář | 729 | 625 |
Cukrář | 2323 | 1738 |
Elektrikář - silnoproud | 1767 | 1744 |
Elektrikář | 1868 | 1725 |
Elektromechanik pro zařízení a přístroje | 1228 | 699 |
Instalatér | 1847 | 1249 |
Kadeřník | 2689 | 3160 |
Karosář | 551 | 269 |
Kuchař - číšník | 6254 | 3183 |
Mechanik opravář motorových vozidel | 3755 | 4294 |
Nástrojař | 652 | 108 |
Obráběč kovů | 1698 | 450 |
Operátor skladování | 590 | 294 |
Opravář zemědělských strojů | 1774 | 1471 |
Pečovatelské služby | 627 | 297 |
Potravinářská výroba | 546 | 397 |
Prodavač | 1430 | 588 |
Stravovací a ubytovací služby | 1123 | 647 |
Strojní mechanik | 2260 | 751 |
Tesař | 616 | 222 |
Truhlář | 2264 | 1384 |
Zahradnické práce | 596 | 336 |
Zahradník | 799 | 404 |
Zedník | 1249 | 460 |
Zemědělec - farmář | 707 | 662 |
Zdroj: vzdelavanivdatech.cz |
V branži se neudrží
Ostatní nejrozšířenější učňovské obory už tak žádané nejsou. Dohromady i s těmi menšími jich je 117.
V případě učilišť je také patrné, že čím nižší je priorita uchazečů, tím vyšší je počet přihlášek. Významná část si je tedy vybírá jako záchrannou variantu.
„Díky těmto novým datům z Cermatu a i datům z Národního pedagogického institutu (NPI) víme, že je dlouhodobě zájem hlavně o maturitní obory. I samotné přijímací řízení se zaměřuje jen na maturitní obory. Z terénu pak víme, že pro některé rodiče je maturita jenom vstupenkou na vysokou školu a předpokládají, že v případě neúspěchu zůstane dítě bez kvalifikace. Proto raději volí učební obor,“ popsala Šrámková.
Klíčový úkol má ještě Cermat před sebou
Významnou roli při volbě školy zřejmě nehraje ani možnost uplatnění. Podle ní z nedávných výzkumů NPI například plyne, že absolventi oboru elektrikář, elektrikář - silnoproud mají sice nízkou nezaměstnanost, ale úplně nejnižší mají nástrojaři, kam se však v prvním gardu hlásí na 652 volných míst jen 108 uchazečů.
„Také víme, že jen pětatřicet procent absolventů učilišť se uplatňuje ve vyučeném oboru a dvacet procent v příbuzném. Ostatní jdou jinam a zdůvodňují to tím, že v daném oboru nikdy nechtěli pracovat, nebo jim připadá neperspektivní,“ uvedla.
O přijetí na SŠ rozhodnou výsledky přijímaček, priorita až následně
Jedná se tak o plýtvání veřejnými prostředky, ale podle Šrámkové už se vedou debaty o tom, zda je nutné udržovat třeba dvou- až tříleté učení na číšníka či prodavače, když zaměstnavatelé sami uvádějí, že si je dokážou zaučit. Mohly by se stát součástí rekvalifikačních kurzů. Je prý také na zřizovatelích, tedy krajích, aby nabízeli více míst na maturitních oborech.
O přijetí na střední školy letos nerozhoduje jen to, na kterou školu chce uchazeč nejvíce, ale především počet bodů z přijímacích zkoušek. Školy po nich určí pořadí uchazečů bez ohledu na jejich priority. Až pak Cermat, který přijímačky organizuje, rozřadí zájemce na různé školy podle jimi zadaných priorit.
Jednotná přijímací zkouška, kterou musí složit všichni uchazeči o studium maturitních oborů, se koná pro čtyřleté obory a obory nástavbového studia 12. a 15. dubna, pro obory šestiletých a osmiletých gymnázií 16. a 17. dubna.