Článek
Navzdory mírnému poklesu počtu dětí, které by měly v září poprvé usednout do školních lavic, zřejmě i nadále budou mít některé školy problém s uspokojením poptávky i spádových dětí. Myslí si to prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová.
Ombudsmanka doporučuje losování
„Letos a příští rok se s tímto problémem ještě setkávat budeme. Bude to zase regionální. Ve velkých městech se děti dostanou do nějaké školy, i když to nebude ta nejbližší. Je otázka, jak si s tím poradí menší obce například ve Středočeském kraji,” řekla.
Pokud je kapacita školy nedostatečná i pro děti ze spádové oblasti, ombudsmanka Anna Šabatová doporučuje, aby rozhodoval los. Stýblová není přesvědčena o tom, že by to vždy bylo nejlepší řešení. Některé plzeňské školy například letos zvolily cestu jakési virtuální fronty při elektronické registraci.
„Je tam časový zámek pro elektronické přihlašování. Rodičům se ukáže, kdy je naplněná kapacita. Hned vědí, zda se do dané školy dostanou, případně mohou hledat jinou ve městě,” řekla šéfka asociace, která je zároveň ředitelkou ZŠ a MŠ Plzeň-Božkov.
Odlišné formy zápisů
Nejen o termínu zápisu, ale také o jeho formě rozhodují ředitelé škol. V reakci na to, že někde byl zápis formalitou a jinde zase připomínal přijímací řízení, vydalo ministerstvo školství v roce 2014 nezávazné doporučení o jeho podobě. Podle Stýblové by měl zápis sloužit jen ke zjištění základních dovedností dítěte.
„Nechtěla bych, aby vypadal jako zkoušení. Měl by být odpovídající nejen věku, ale i času, který je na něj k dispozici. Obvykle to bývá kolem 20 minut. Děti by se měly představit, říci básničku, aby se poznaly případné logopedické problémy, poznat tvary a barvy, případně namalovat obrázek,” řekla.
Rodiče by měli spolupracovat se školkou
Dovednosti, které by měl budoucí prvňáček zvládat, shrnuje v poměrně obsáhlém desateru také ministerstvo. Stýblová ale považuje za nejdůležitější spolupráci rodičů s mateřskou školou, kterou navštěvuje drtivá většina předškoláků. „Školky obvykle spolupracují se základními školami. Ve svých vzdělávacích programech mají věci, které by předškolák měl umět,” poznamenala.
Pokud dítě u zápisu kvůli stydlivosti nebo v reakci na neznámé prostředí nepředvede všechno, co umí, přítomní pedagogové to zpravidla konzultují s rodiči. O případném pozdějším nástupu do školy z důvodu nezralosti, vážnějších logopedických potíží a jiných příčin se rozhoduje až na jaře.
„Dítě má před sebou ještě půl roku před nástupem do školy, během kterého může udělat velký pokrok,” řekla Stýblová. Respektují to také poradny, které na vyšetření školní zralosti obvykle objednávají co nejblíže ke konci května, do kdy by rodiče měli o odklad požádat.
K zápisu musejí letos všechny děti narozené od 1. září 2009 do 31. srpna 2010. Znovu se musejí na vybrané škole zapsat také děti, které loni dostaly odklad. Pokud mají rodiče zájem a doporučí to školské poradenské zařízení, je možné zapsat také dítě, které bude první školní den ještě pětileté. Jde hlavně o podzimní děti, které oslaví šesté narozeniny na začátku první třídy.
Hrubý odhad počtu dětí, které půjdou k zápisu, podle krajů: | ||||
---|---|---|---|---|
Věk k 1. září 2016 | 5letí | 6letí | 7letí a starší | celkem |
Praha | 190 | 14570 | 2890 | 17650 |
Středočeský | 210 | 17030 | 3460 | 20700 |
Jihočeský | 90 | 7120 | 1470 | 8680 |
Plzeňský | 80 | 6410 | 1320 | 7810 |
Karlovarský | 40 | 3320 | 690 | 4050 |
Ústecký | 120 | 9470 | 1980 | 11570 |
Liberecký | 60 | 5190 | 1070 | 6320 |
Královéhradecký | 80 | 6130 | 1270 | 7480 |
Pardubický | 70 | 5770 | 1160 | 7000 |
Vysočina | 70 | 5400 | 1110 | 6580 |
Jihomoravský | 170 | 13230 | 2680 | 16080 |
Olomoucký | 90 | 7050 | 1450 | 8590 |
Zlínský | 80 | 6180 | 1260 | 7520 |
Moravskoslezský | 150 | 13130 | 2690 | 15970 |
Zdroj: MŠMT. |
Vývoj počtu dětí, které jdou k zápisu. | |
---|---|
Rok | Počet zapisovaných dětí celkem |
2012 | 125 703 |
2013 | 130 870 |
2014 | 138 178 |
2015 | 148 296 |
2016 | 146 000 (odhad) |
Zdroj: MŠMT |