Článek
Raffaelův obraz Madona s dítětem má za sebou dlouhou historii. „V odborné literatuře není neznámý, byly ale pochybnosti, zda jde o dílo samotného Raffaela, dílenskou kopii či pozdější napodobeninu,” poznamenal historik umění Jiří Fajt na čtvrteční tiskové konferenci.
S obrazem se seznámil při přípravě výstavy o Raffaelovi a jeho mecenáších, která měla být otevřena na podzim v Bruselu. Kvůli pandemii je odsunuta o rok. Zda bude dílo někdy vystaveno v České republice, není podle aktérů tiskové konference jasné.
„Pražskou madonu” si objednal papež
Papež Lev X. byl objednavatel obrazu, Raffael ho namaloval v roce 1517 pro umístění na oltář ve Svaté chýši v Loretu. O rok později Raffael využil tento motiv také pro malbu obrazu Velká Svatá rodina, který se stal součástí papežského daru francouzské královské rodině a dnes je součástí expozice muzea v Louvru.
Souboj dvou krásných madon. Česká je ve Vídni, rakouská v Praze
Madona s dítětem z roku 1517 zůstala ve Vatikánu. Po obsazení Říma bonapartisty roku 1798 bylo dílo odvezeno do Paříže, později se dostalo do Anglie. Během staletí byl obraz mnohokrát napodobován.
„V roce 1936 byl vystavován v Praze, v odborném světě se mu proto říká také Pražská madona. Koupil ho Otomar Švehla, příbuzný československého premiéra. V majetku rodiny zůstal až do roku 1992, kdy byl ze Slovenska prodán,” přiblížil Fajt dějiny díla.
Na Slovensku obraz koupil český podnikatel, který ho odvezl do ciziny. Tam zůstává i v současnosti, majitelé jej poskytují na průzkumy a jsou podle Fajta vstřícní i k případnému vystavení. Obraz měl být už letos převezen do Louvru ke komparaci s tamním dílem, zamezila tomu však pandemie.
Dlouholetá restaurace
Od 90. let odborníci z několika zemí obraz zkoumali, v roce 2002 začal český restaurátor Raymund Ondráček dílo restaurovat. Práce, v nichž pokračovali pod dohledem mezinárodní skupiny odborníků mimo jiné další dva čeští restaurátoři, skončily loni.
K průzkumu se v té době připojila pražská startupová firma InsightArt s robotickým skenerem RToo. Přístroj využívá i částicový detektor, vyvinutý v CERNu (Evropská organizace pro jaderný výzkum se sídlem ve švýcarské Ženevě), používaný i ve vesmírném výzkumu a vyráběný taktéž firmou z Prahy - Advacam.
Průzkumy potvrdily dřívější uměleckohistorické bádání. „Dílo jsme skenovali metodou spektrální rentgenové radiografie a výsledné skeny odhalily detailní strukturu vnitřní výstavby Raffaelova obrazu,” uvedl restaurátor Jiří Lauterkranc.
Maloval to sám
Ze snímků bylo možné podle Lauterkrance vyčíst, že koncepci malby Rafael osobně promýšlel do nejmenších detailů a s jasnou vizí o jeho finální podobě, tahy skic odpovídají jeho práci.
„Jednotlivé aspekty vycházející z provedených analýz potvrzují, že toto dílo maloval sám Raffael bez přispění svých dílenských pomocníků a žáků,” vysvětlil.
Tomograf odhalil skryté nemoci vzácné černé madony
Skener RToo je podle zástupců firem jedním z prvních rentgenů na světě specializovaných na průzkum umění. Na jeho výrobě se podílí i firma Radalytica, která vyvíjí robotickou platformu, detektor skeneru je produktem firmy Advacam. InsightArt se díky využívání vesmírné technologie přihlásil do inkubátoru Evropské kosmické agentury (ESA BIC).
Česká restaurátorská škola
Pro Česko je podílení se na restaurování obrazu tohoto významu důležité. Poukazuje tak na kvalitě českých profesionálů.
„Čechy měly vždy silnou restaurátorskou tradici kvalitních restaurátorů. Také se někdy hovoří o české restaurátorské škole a já si myslím, že kolegové Lauterkranc a Živný byli těmi hlavními restaurátory, kteří obraz přivedli do dnešní podoby. To je nesmírně významné, protože to jenom ukazuje kvalitu českých lidí a jejich zásadní vklad do dějin světového malířství,” řekl Novinkám Fajt.
Lauterkranc potvrdil, že s kolegy cítí velkou čest, že mohli pokračovat v udržení české stopy.