Hlavní obsah

Je potřeba vytvořit model zavedení specializovaných pozic do škol, nabádá EDUin

Praha

Ministerstvo školství by podle neziskové organizace EDUin mělo pro školy vytvořit model postupného zavedení systému specializovaných pozic, jako jsou školní psychologové či sociální pedagogové. Organizace to doporučila ve svém Auditu vzdělávacího systému. Vláda by podle ní měla nalézt i nový způsob meziresortní spolupráce ve vztahu k dětem ze sociálně slabých rodin, které mají problémy se vzděláváním.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Financování podpůrných pozic ve školách je podle analýzy společnosti EDUin nyní nestabilní. Ministerstvo školství je plánuje platit do konce roku 2024 z evropských dotací, potom by na ně už chtělo posílat peníze ze státního rozpočtu.

MŠMT: Školní psychologové by se mohli ze státních peněz platit od roku 2025

Věda a školy

Ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT Lubomíra Černá v březnu uvedla, že systém financování školních psychologů či speciálních pedagogů chce úřad upravit novelou školského zákona a vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách.

A co školky?

Podle analytika PAQ Research Karla Garguláka dávají závazky ministerstva naději, že se letitý problém s financováním specializovaných pedagogických pozic v základních školách vyřeší. Podotkl ale zároveň, že třeba pro mateřské školy zatím řešení není.

Studie: Při nástupu všech dětí uprchlíků by v pražských školkách chybělo 2300 míst

Věda a školy

„V návrhu šablon (na dotace) pro mateřské školy se pozice psychologů či speciálních pedagogů prozatím neobjevují, o jejich významu pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ale nelze pochybovat,“ řekl.

Společnost EDUin doporučila ministerstvu vytvořit model postupného zavedení specializovaných pozic nejen v základních, ale i mateřských či středních školách.

Ministerstvo podpoří 400 znevýhodněných škol téměř dvěma miliardami, řekl Gazdík v Bílině

Věda a školy

Ministerstva školství, práce a sociálních věcí, zdravotnictví a místního rozvoje by podle organizace zároveň měla víc spolupracovat na pomoci dětem ze sociálně slabých rodin.

„Cílem je jejich včasná identifikace, prevence a stabilní podpora. Do debaty je nutné zahrnout i odborníky z praxe, zástupce školských, sociálních a zdravotních služeb, odborných asociací, platforem a neziskových organizací,“ míní EDUin.

Analýza škol: Kvalifikovaní učitelé mohou zmenšovat rozdíly mezi okresy

Věda a školy

Efektivitu školních psychologů či speciálních pedagogů podle organizace dokazují i poznatky České školní inspekce.

„Inspekce konstatuje, že pozice specialistů jsou ve školách prospěšné, mají významný potenciál zlepšovat odbornou péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, odlehčovat učitelům, přispívat k budování pozitivního školního klimatu a vztahů s místní komunitou,“ popsal Gargulák.

Nejméně dostupní v Plzeňském kraji a na Vysočině

Podle letošních statistik ministerstva školství pracuje v regionálním školství v Česku 871 školních psychologů a 1516 speciálních pedagogů, z toho 241 logopedů. V ČR je 5349 mateřských, 4238 základních a 1285 středních škol.

Ve školství pracovalo v září 871 psychologů, žáků je 1,4 milionu

Věda a školy

Zastoupení specializovaných pracovníků se mezi kraji liší. V roce 2019 bylo podle EDUin v základních školách těchto pozic nejvíc v Praze, kde na jednoho takového pracovníka připadalo přibližně 554 žáků. Nejméně dostupní byli specialisté v Plzeňském kraji a na Vysočině, kde bylo žáků na pracovníka až 2160, vypočítala společnost.

Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuse o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.

Výběr článků

Načítám