Článek
Financování podpůrných pozic ve školách je podle analýzy společnosti EDUin nyní nestabilní. Ministerstvo školství je plánuje platit do konce roku 2024 z evropských dotací, potom by na ně už chtělo posílat peníze ze státního rozpočtu.
MŠMT: Školní psychologové by se mohli ze státních peněz platit od roku 2025

Ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT Lubomíra Černá v březnu uvedla, že systém financování školních psychologů či speciálních pedagogů chce úřad upravit novelou školského zákona a vyhlášky o poskytování poradenských služeb ve školách.
A co školky?
Podle analytika PAQ Research Karla Garguláka dávají závazky ministerstva naději, že se letitý problém s financováním specializovaných pedagogických pozic v základních školách vyřeší. Podotkl ale zároveň, že třeba pro mateřské školy zatím řešení není.
Studie: Při nástupu všech dětí uprchlíků by v pražských školkách chybělo 2300 míst

„V návrhu šablon (na dotace) pro mateřské školy se pozice psychologů či speciálních pedagogů prozatím neobjevují, o jejich významu pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ale nelze pochybovat,“ řekl.
Společnost EDUin doporučila ministerstvu vytvořit model postupného zavedení specializovaných pozic nejen v základních, ale i mateřských či středních školách.
Ministerstvo podpoří 400 znevýhodněných škol téměř dvěma miliardami, řekl Gazdík v Bílině

Ministerstva školství, práce a sociálních věcí, zdravotnictví a místního rozvoje by podle organizace zároveň měla víc spolupracovat na pomoci dětem ze sociálně slabých rodin.
„Cílem je jejich včasná identifikace, prevence a stabilní podpora. Do debaty je nutné zahrnout i odborníky z praxe, zástupce školských, sociálních a zdravotních služeb, odborných asociací, platforem a neziskových organizací,“ míní EDUin.
Analýza škol: Kvalifikovaní učitelé mohou zmenšovat rozdíly mezi okresy

Efektivitu školních psychologů či speciálních pedagogů podle organizace dokazují i poznatky České školní inspekce.
„Inspekce konstatuje, že pozice specialistů jsou ve školách prospěšné, mají významný potenciál zlepšovat odbornou péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, odlehčovat učitelům, přispívat k budování pozitivního školního klimatu a vztahů s místní komunitou,“ popsal Gargulák.
Nejméně dostupní v Plzeňském kraji a na Vysočině
Podle letošních statistik ministerstva školství pracuje v regionálním školství v Česku 871 školních psychologů a 1516 speciálních pedagogů, z toho 241 logopedů. V ČR je 5349 mateřských, 4238 základních a 1285 středních škol.
Ve školství pracovalo v září 871 psychologů, žáků je 1,4 milionu

Zastoupení specializovaných pracovníků se mezi kraji liší. V roce 2019 bylo podle EDUin v základních školách těchto pozic nejvíc v Praze, kde na jednoho takového pracovníka připadalo přibližně 554 žáků. Nejméně dostupní byli specialisté v Plzeňském kraji a na Vysočině, kde bylo žáků na pracovníka až 2160, vypočítala společnost.
Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuse o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.