Hlavní obsah

Jako pro páťáky. Přijímačky z matematiky byly letos příliš jednoduché, varují matikáři

Letošní přijímačky z matematiky pro žáky devátých tříd byly mnohem jednodušší než loňské. Výrazně proto naroste úspěšnost uchazečů. Jenže bohatší zisk bodů ještě nemusí znamenat snazší cestu na školu. Pokud loni uspěli uchazeči s dvaceti body, letos nemusí stačit ani třicet. Nevyváženost testů Cermatu nemusí vést jen ke zklamání u dětí, ale i ke komplikacím pro školy, shodují se učitelé matematiky.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Ilustrační foto

Článek

„Letos v testech nebyly žádné extra chytáky, a proto to bylo férové. Mám ale obavu, že děti, které si napočítaly hodně bodů, mají teď trošku pocit falešné naděje,“ řekla Novinkám matikářka Rebeka Vadasová ze ZŠ Lyčkovo náměstí.

Souhlasí i vítěz ankety Zlatý Ámos 2022 Marek Valášek, který popularizuje matematiku na YouTube. „Pondělní test byl jednoduchý a shodla se na tom děcka na mém streamu, kde je asi pět set lidí. Ptala se, jestli jim nedali testy pro páťáky,“ popsal.

Test byl tak jednoduchý, že opravdu šikovné dítě nemá možnost ukázat, co v něm je
Marek Valášek, matematikář

„Cermat si asi trochu nadělal potíže. Obecně to není dobrý signál. Teď se stane, že děti, které by za normálních okolností měly 20 bodů z 50 možných, získají 40 a budou se divit, proč se nedostaly na svou školu,“ dodal.

Začaly přijímačky na víceletá gymnázia, počet uchazečů vzrostl

Věda a školy

Oba kantoři se shodují, že snadný test ztrácí schopnost rozlišit nejlepší, průměrné a slabší žáky a školy budou hůře odhadovat, jaký uchazeč je pro jejich typ vzdělávání vhodný.

Obávaná šestnáctka

Nižší náročnost testů naznačil i šéf Cermatu Miroslav Krejčí, když v pátek v Radiožurnálu řekl, že tvůrci pro letošek upravili obávanou 16. úlohu, aby z ní děti nemusely mít strach. Zřejmě se tak měl zmírnit vliv stresu. „Ale nikomu to předem neřekli, takže se ta děcka stejnak stresovala,“ poznamenal Valášek.

Vadasová uvedla, že právě šestnáctka měla rozlišit i mezi nejlepšími žáky. Kroutil nad tím hlavou i Valášek. „Cílem šestnáctky mělo být odfiltrovat chytré, talentované děti, kterým to pálí a mají logické myšlení. Podle mě ten pondělní test byl tak jednoduchý, že opravdu šikovné dítě nemělo možnost ukázat, co v něm je. Kdo ho nezvládl, je na tom opravdu hodně špatně,“ řekl.

Foto: tau.cermat.cz, Novinky

Úloha 16 z  loňského státního matematického testu k přijímačkám v prvním řádném termínu

Podle obou byl pondělní test výrazně lehčí než páteční. Do výsledku se však počítá lepší výsledek z obou, takže těžší úroveň jednoho z nich nehraje roli.

Potíže mohou mít i školy, které vypisují kritéria pro přijetí dlouho dopředu. „Například naše Anglicko-české gymnázium Amazon má minimum pro přijetí 25 bodů z matiky a 25 z češtiny. Kdybychom věděli, že to je tak jednoduché, dali bychom to třeba na 40 a 40. Přijímáme 120 uchazečů ze 150. Dříve třeba 70 neprošlo přes minimum a dobírali jsme pak další ve druhém kole. Teď ale filtr minimální hranice nebude fungovat a vezmeme všechny,“ vysvětlil.

Trend, nebo úkrok stranou?

Disproporce v náročnosti testů mohou zatěžovat i do budoucna. „Zvýší se hysterie, že člověk musí mít 50 bodů, protože jinak se na školu nedostane,“ odhadoval Valášek.

Vadasová by zase ocenila, kdyby Cermat opět vydával ilustrační testy pro následující rok. „Je evidentní, že nastala nějaká změna, ale nevíme, jestli je to začátek nového trendu, anebo jen úkrok stranou,“ uvedla.

V úterý odstartovaly přijímačky na víceletá gymnázia. V jejich případě však úloha 16 zůstává zachovaná.

Na gymnázia se chystá pětina deváťáků

Věda a školy

Související články

Výběr článků

Načítám