Hlavní obsah

Jak to bude s asistenty pedagoga? Pravidla pro jejich práci ještě proberou koaliční experti

Praha

Nová pravidla pro práci asistentů pedagogů, která vyvolala kritiku expertů na inkluzivní vzdělávání, vláda ve středu neprojednala. Na návrh ministra školství Mikuláše Beka (STAN) ještě rozpory vzešlé z připomínkového řízení proberou koaliční experti, sdělila mluvčí ministerstva Aneta Lednová.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ministr školství Mikuláš Bek.

Článek

Ministr zemědělství a expert lidovců na vzdělávání Marek Výborný řekl, že problémovým se ukázalo řešení pro církevní a soukromé školy. Spor chce do týdne vyřešit tak, aby se kabinet k bodu mohl vrátit.

V současnosti se asistent přiděluje ke konkrétním handicapovaným žákům. Nově by to mělo být podle předem nastavených parametrů, jako je počet žáků se zvláštními potřebami při vzdělávání, množství tříd ve škole a jejich naplněnost.

„V soukromých a církevních základních školách a školních družinách pak bude pro žáky/účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami na základě srovnatelnosti výdajů stanoven příplatek,“ uvádí na adresu církevních škol předkládací zpráva k novele.

Úprava pravidel pro asistenty pedagoga v ZŠ se státu prodraží, tvrdí organizace

Věda a školy

„Na návrh ministra Beka bude materiál projednán v rámci tzv. školské K5 (‚školská pětikoalice‘, tj. zástupci jednotlivých stran vládní koalice pro školství - pozn. red.) s cílem vyřešit rozpory, které vzešly z připomínkového řízení,“ sdělila Lednová s tím, že ministr se vyjádří až po schválení novely kabinetem.

Podle ministerstva má změna sjednotit a zlepšit pracovní podmínky asistentů, snížit administrativní zátěž škol a přinést úspory. Podle ředitele odboru základního vzdělávání MŠMT Michala Černého je cílem návrhu také stabilizovat počet asistentů, kterých dosud přibývalo. V roce 2019 jich na školách podle něj působilo 12 032, loni 17 545.

Zavedení maximálního počtu hodin přímé pedagogické činnosti financovaných ze státního rozpočtu pro asistenty pedagoga podle autorů návrhu povede k celkovému zvýšení kvality poskytovaného vzdělávání a podpoří inkluzivní prostředí škol. Jedná se o obdobný systém jako u základních škol, uvádějí.

Rušení 9. tříd? Ředitelé škol jsou proti, zjistil průzkum

Věda a školy

Jeden asistent na šest dětí?

Podle organizace Society for All (SOFA), která dříve fungovala pod názvem Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, se ale přidělování asistenta podle nových parametrů může státu prodražit. Zatímco nyní je podle organizace jeden asistent na plný úvazek na 1,33 dítěte, po novele by byl jeden asistent na šest dětí.

Pokud by byla novela takto přijata, přišlo by podle SOFA o individuální podporu v běžných ZŠ 24 260 dětí, které by se musely přesunout do speciálních škol. V těchto školách je nyní 3688 tříd a podle organizace jsou na většině míst v Česku plné. Krajské úřady, které tyto školy zřizují a podle školského zákona musí zajistit podmínky pro vzdělávání handicapovaných žáků, by tak musely postavit nové speciální třídy a financovat je.

Ministr Bek: Připravíme vzdělávací program pro nová lycea

Věda a školy

Kriticky se k tomu vyjadřují i zástupci spolku Pedagogická komora. „Hlavním problémem je, že školy, které vzdělávají více žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, budou muset kvůli novému výpočtu úvazků propustit až polovinu asistentů pedagoga,“ prohlásil jeho předseda Radek Sárközi.

Podle Sárköziho to ani příliš nesníží administrativní zátěž škol, jelikož se podle něj budou úvazky asistentů nadále odvíjet od doporučení pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálněpedagogického centra. Neobstojí podle něj ani tvrzení, že je v ČR asistentů pedagoga příliš mnoho.

Školy mohou počítat s podporou integrace Ukrajinců

Aktuálně se navíc objevila zpráva, že školy mohou i v příštím školním roce počítat s podporou jazykové přípravy a financováním ukrajinských asistentů pedagoga, obdobně jak tomu bylo ve školním roce 2022/2023. Mluvčí MŠMT Lednová to řekla poté, co vláda ve středu přerušila jednání o dalším postupu vzdělávání ukrajinských dětí, žáků a studentů. Během července má Bekův úřad upřesnit podmínky čerpání finanční podpory.

Na dotaz, zda se kabinet k materiálu vrátí, až bude dohodnuta příslušná suma, Lednová pouze konstatovala, že materiál bude projednán na některém z dalších jednání vlády.

Na ukrajinské asistenty dostanou školy 218 milionů korun

Věda a školy

Cílem práce ukrajinského asistenta pedagoga je podpořit začleňování válečných uprchlíků z Ukrajiny do škol v Česku. Asistenti placení z peněz ministerstva by podle nové metodiky, která je upravená pro příští školní rok, měli působit ve třídách, v nichž se ukrajinští žáci vzdělávají spolu s ostatními dětmi. Naopak zapojení asistentů v převážně či výhradně ukrajinských třídách označuje resort jako nedůvodné. Podle metodiky musí ukrajinský asistent umět česky natolik, aby mohl dobře vykonávat svou práci ve třídě. Znalost jazyka u něj ověřuje ředitel školy rozhovorem.

Od září do prosince roku 2022 si podporu ve výši zhruba 114 milionů korun na práci ukrajinských asistentů rozdělilo 583 škol. Na platy asistentů a další související výdaje v období od ledna tohoto roku poslalo ministerstvo 552 školám ze všech krajů asi 218 milionů korun. Na peníze pro ukrajinské asistenty pedagoga měly letos zatím nárok mateřské a základní školy, kde se učí alespoň deset ukrajinských dětí. Střední školy a konzervatoře mohly o příspěvek žádat v případě, že vykázaly alespoň 20 studentů z Ukrajiny.

Školské organizace: Hrozí, že Ukrajinci vypadnou ze vzdělávacího systému

Věda a školy

Na jaře v českých školách pracovalo podle průzkumu resortu školství 2090 zaměstnanců z řad občanů Ukrajiny s vízem dočasné ochrany. V září loňského roku to bylo o 526 méně. Na pozici učitele bylo letos na konci března zaměstnáno 317 z nich, 694 Ukrajinců ve školách působí jako pedagogičtí pracovníci. Zbylých 1079 osob pracuje na pozicích nepedagogických zaměstnanců.

V mateřských, základních a středních školách v Česku se ve stejném období učilo 51 281 dětí ukrajinských uprchlíků. Bylo to 2,8 procenta všech žáků - celkem české mateřské, základní a střední školy a konzervatoře navštěvuje v tomto školním roce 1 850 751 dětí a mladých lidí. V Česku je podle statistik ministerstva zhruba 10 900 mateřských, základních a středních škol. Konzervatoří v ČR podle rejstříku škol a školských zařízeních funguje 18.

Vláda nařídí obcím místa ve školkách pro starší tří let

Domácí

Výběr článků

Načítám