Článek
Lektorka programu Respektovat a být respektován Soňa Rýdl se pokusila pojmenovat základní znaky zaujatého a vnitřně motivovaného dítěte:
- Je hluboce ponořeno do svého úkolu.
- Projevuje emoce a pocity, radost, překvapení, nadšení z toho, že něco pochopilo.
- Klade otázky k tématu a dovede říct, že něčemu nerozumí.
- Vnímá vlastní chybu jako impulz udělat věc jinak.
- Pouští se i do náročnějších úkolů, vynakládá velkou snahu na překonávání překážek.
- Nepotřebuje žádnou odměnu či pochvalu, dělá věci proto, že mu dávají smysl.
Takto pedagog úspěšně pozná, že „mise byla splněna“.
Srovnávání demotivuje
„Překvapilo mě, jak často se v odborné debatě a v příspěvcích žáků objevovala zmínka o srovnávání a shazování ze strany učitelů. Na to jsou jak malí školáci, tak ti náctiletí zjevně velmi citliví. Obecně platí, že na prvním stupni se vztah k učení rovná vztahu k učiteli, na druhém stupni pak hodně závisí na školní atmosféře, vztazích ve třídě a respektu učitelů k osobnosti dítěte,“ reagoval na debatu Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin.
Nonverbální komunikace
Markéta Horáková z jazykové školy EDU4U v Mladé Boleslavi souhlasí, že jedním z pozitivních signálů je právě aktivita studenta. „Většinou se takové děti plně soustředí, reagují na učitele, pozorně se na něj dívají, hltají každé slovo a zároveň se nerozptylují bavením s ostatními spolužáky,“ sdělila Novinkám.
Jarmila Hájková, učitelka zeměpisu a tělesné výchovy na Křesťanském gymnáziu v Praze, k tomu pro Novinky doplnila, že pro ni hraje značnou roli i nonverbální komunikace dětí.
„Občas různá gesta vypovědí víc a rychleji než dlouhé povídání. Jen stačit to postřehnout je v přecpaných třídách poněkud náročné, stejně jako dané signály zpracovat,“ podotýká.