Hlavní obsah

Jak poznat žáka, kterého učení baví? Klade otázky a nechce odměnu

Novinky,

Co mohou školy udělat, aby děti neztrácely chuť k práci a učení? Nejprve je třeba umět vůbec rozpoznat, že žáka daná výuka zajímá. Vzdělávací společnost EDUin nabízí výstupy ze své debaty, kde se řešilo, podle jakých vnějších znaků lze rozeznat školu, kde dítě neztratí motivaci k práci, a jak učitel pozná dítě, které má vnitřní motivaci učit se a poznávat. Takové děti mimo jiné projevují emoce, kladou dotazy a nepotřebují žádnou odměnu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Lektorka programu Respektovat a být respektován Soňa Rýdl se pokusila pojmenovat základní znaky zaujatého a vnitřně motivovaného dítěte:

  • Je hluboce ponořeno do svého úkolu.
  • Projevuje emoce a pocity, radost, překvapení, nadšení z toho, že něco pochopilo.
  • Klade otázky k tématu a dovede říct, že něčemu nerozumí.
  • Vnímá vlastní chybu jako impulz udělat věc jinak.
  • Pouští se i do náročnějších úkolů, vynakládá velkou snahu na překonávání překážek.
  • Nepotřebuje žádnou odměnu či pochvalu, dělá věci proto, že mu dávají smysl.

Takto pedagog úspěšně pozná, že „mise byla splněna“.

Srovnávání demotivuje

„Překvapilo mě, jak často se v odborné debatě a v příspěvcích žáků objevovala zmínka o srovnávání a shazování ze strany učitelů. Na to jsou jak malí školáci, tak ti náctiletí zjevně velmi citliví. Obecně platí, že na prvním stupni se vztah k učení rovná vztahu k učiteli, na druhém stupni pak hodně závisí na školní atmosféře, vztazích ve třídě a respektu učitelů k osobnosti dítěte,“ reagoval na debatu Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin.

Nonverbální komunikace

Markéta Horáková z jazykové školy EDU4U v Mladé Boleslavi souhlasí, že jedním z pozitivních signálů je právě aktivita studenta. „Většinou se takové děti plně soustředí, reagují na učitele, pozorně se na něj dívají, hltají každé slovo a zároveň se nerozptylují bavením s ostatními spolužáky,“ sdělila Novinkám.

Jarmila Hájková, učitelka zeměpisu a tělesné výchovy na Křesťanském gymnáziu v Praze, k tomu pro Novinky doplnila, že pro ni hraje značnou roli i nonverbální komunikace dětí.

„Občas různá gesta vypovědí víc a rychleji než dlouhé povídání. Jen stačit to postřehnout je v přecpaných třídách poněkud náročné, stejně jako dané signály zpracovat,“ podotýká.

Související články

Výběr článků

Načítám