Článek
1. Průzkum trhu aneb výběr partnera
Před zkontaktováním obchodního partnera je nutné si zjistit co nejvíce o trhu a o partnerovi samotném.
„Osobně prověřujeme firmy přímo v místě působení a upřesňujeme podmínky spolupráce. Vybereme si nejvhodnějšího partnera. Pokud se rozhodneme pro daného partnera, počítáme s tím, že pro dlouhodobou spolupráci jsou nezbytné pravidelné návštěvy a vzájemné budování vztahů,” uvedl k tomu Miroslav Krištof ze společnosti Lorika, která poskytuje produkty v oblasti průmyslové a personální hygieny.
2. První kontakt
Samotné oslovení je alfou a omegou možné budoucí spolupráce.
Perfektní znalost anglického jazyka je sice samozřejmostí, ale několik frází v rodném jazyce druhou stranu rozhodně neurazí.
„Důkladná rešerše a zamyšlení nad tím, v čem bude spolupráce výhodná a přínosná, je základ úspěchu. Informace pomohou partnera vhodně oslovit, abyste u něj vzbudili zájem. První zpráva by proto měla obsahovat nejen důvod, proč ho oslovujete, ale také čím bude vaše služba pro něj přínosem,” vysvětlila Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.
3. Forma oslovení
Ne vždy je telefonát či e-mail nejvhodnější metodou k prvnímu oslovení. Kdo ví, že může partnera potkat na nějaké zahraniční konferenci, neměl by váhat. Někdo naopak preferuje první kontakt e-mailem.
V každém případě je třeba se vyvarovat familiárností, naopak je důležité snažit se být stručný, ne však strohý, a pokusit se zaujmout.
4. Jazyk
Při komunikaci se zahraničním obchodním partnerem se doporučuje mít na paměti, že perfektní znalost anglického jazyka je sice samozřejmostí, ale několik frází v rodném jazyce druhou stranu rozhodně neurazí.
Pokud se rozhodnete kontaktovat vašeho potenciálního obchodního partnera prostřednictvím e-mailu a víte, že vaše angličtina není na špičkové úrovni, nechte si text zkontrolovat překladatelem či jazykovou agenturou.
5. Byznys etiketa
Jiný kraj, jiný mrav, v případě obchodní transakce to platí dvojnásob. Podle Chudobové se vyplatí nastudovat si etiketu a protokol.
„Zvyky arabských národů se dost liší od Rusů či Američanů. Rozdíly panují ve způsobu či pořadí podání ruky, u očního kontaktu, přístupu k opačnému pohlaví. Kulturní rozdíly je nutné zohlednit i při výběru místa schůzky, případně objednání jídla. Právě ve znalosti etikety můžete nalézt plusové body, které vám pomohou v získání zahraničního obchodního partnera. Její neznalost však může způsobit nepříjemnosti,“ dodala.
„V branži digitálního marketingu se zdá být jednoduché realizovat projekty i pro zahraniční zákazníky. Kupříkladu sociální sítě sice poskytuji skoro všude stejné služby, ale bez znalosti místních kulturních, sociálních i politických poměrů, zvyklostí a vztahů se z toho stane úsměvný pokus. Proto při takových projektech vždy spolupracujeme s nějakým lokálním partnerem nebo alespoň konzultantem, který danou společnost a trh zná,“ poznamenal k tomu Bob Tětiva ze společnosti Brainz Mobile (digitální agentura se zaměřením na mobilní aplikace, weby a internetový marketing).
6. Webové stránky a on-line marketing
Webové stránky by měly být v anglické mutaci, stejně tak by měly obsahovat další důležité náležitosti jako kontakt, sídlo společnosti a čím se zabývá. Pro obchodního partnera tak bude čitelnější.
7. Networking
Nebát se mít vždy po ruce zásobu vizitek a networkovat, tedy vytvářet vztahy mezi lidmi, podporovat vzájemnou výměnu informací a udržovat osobní kontakty. Je užitečné umět představit projekt během několika vteřin tak, aby mu porozuměl každý. Ale pozor, mnoho horlivosti někdy škodí.
Jednu z cest, jak efektivním a jednoduchým způsobem oslovit zahraniční partnery a firmy, představují i organizované tzv. B2B meetingy.
„Ty probíhají v ČR za podpory zahraničních firem z vybraných oblastí byznysu, českým firmám umožňují setkat se na jednom místě hned s několika zahraničními partnery najednou. Tímto způsobem ušetří nejen čas, ale především finanční prostředky. V klidu navážou kontakt, který následně rozvíjí, a zahraniční cesty za obchodními partnery jsou pak mnohem efektivnější,“ uzavřela Pavlína Šlajsová, spolumajitelka poradenské a servisní společnosti Everesta, člena VZK Group.