Hlavní obsah

Internet je šancí pro obchodníky, kteří chtějí něco dokázat

Kariéra, Rita Gabrielová
Praha

Počet oborů, kde pracovních míst vinou krize ubývá, je mnohem více, než těch, které zajímavou pracovní perspektivu nabízejí. Firmy šetří na nákladech, propouštějí, a nové zaměstnance nehledají. V situaci, kdy je každá rada drahá, přichází zajímavá nabídka ze srdce českého internetu – vyhledávače Seznam.cz.

Článek

Do svého týmu marketingových poradců hledá Seznam.cz 70 nových kandidátů pro prodej internetové a mobilní reklamy. Že právě na internetu můžete najít sami sebe, to potvrzuje Martin Fuks, manažer Obchodní sítě.

Internet se ukazuje jako médium, které současným zhoršeným ekonomickým podmínkám odolává a nadále roste. Čím to je?

Dnes již většina podnikatelů ví, že u internetových reklamních kampaní mohou efektivně cílit a měřit výsledky kampaně, a v porovnání s ostatními médii je pro ně internetová reklama cenově mnohem dostupnější. Proto v situaci, kdy mají firmy proškrtané marketingové rozpočty a potřebují při nižším rozpočtu stejnou efektivitu jako dříve, logicky přechází právě na internet. Ten pak, jako jediné reklamní médium, pokračuje v růstu, viz studie agentury OMD, která podle posledních výsledků odhaduje v roce 2009 meziroční nárůst internetu přes 10 %, zatímco ostatní média jsou v propadu o více než 20 %.

Synonymem pro český internet je právě Seznam.cz. Vy v něm pracujete už řadu let – co je právě tady výjimečné?

Okamžitě mě napadne neformální atmosféra jak na centrále, tak na všech pobočkách. I když se počet zaměstnanců za poslední tři roky více než zdvojnásobil a postupem času jsme se z pár zaměstnanců stali společností o zhruba 620 lidech, stále lze spoustu věcí řešit prakticky okamžitě a bez zbytečných formulářů. Když vás přitom po cestě na jednání předjede na chodbě manažer jiného oddělení na koloběžce, nebo potkáte ředitele společnosti v tričku Slávie, pochopíte, o čem mluvím (směje se).

V současné době právě Seznam.cz začal nabízet nové pracovní příležitosti. O co přesně jde?

Seznam nedávno vstoupil na zcela nový trh mobilního internetu. Ten zažívá v posledních šesti měsících obrovský boom, kdy operátoři začali měnit svůj přístup a cenovou politiku tak, že se internet v mobilech stal dostupným prakticky pro každého. Proto Seznam 1. dubna 2009 spustil nové produkty určené speciálně pro mobilní telefony, a to je hlavní důvod, proč otevíráme nové obchodní pozice na všech 14 pobočkách po celé republice. Potřebujeme tyto produkty dostat na trh a stávající kapacita poradců nám brzy nebude stačit, protože nechceme omezit poradenství u stávajících klientů.

Jaké schopnosti a dovednosti musí člověk mít, chce-li úspěšně projít výběrovým řízením na pozici marketingového poradce Seznamu?

Rozhodně nechceme obchodníky typu „agent s teplou vodou“ s  přístupem cokoli rychle prodat. Hledáme lidi s ochotou ke skutečnému poradenství a k budování dlouhodobého vztahu s klienty. Přitom do výběrového řízení se mohou přihlásit jak lidé obchodně zkušení, tak nováčci nebo absolventi. Sám jsem před zhruba šesti lety nastupoval do Seznamu jako čerstvý absolvent bez obchodních zkušeností a jediné, co jsem měl, byla chuť uspět v oboru, který mě velmi lákal. Díky systému vzdělávání, do kterého jsme v poslední době zavedli i koučink od manažerů týmů, dokáže Seznam naučit práci poradce více lidí než v minulosti. Na druhou stranu to neznamená, že pro práci poradce přijímáme automaticky každého, kdo se přihlásí.

Zmínil jste, že jednou z nejdůležitějších věcí, aby člověk mohl jako poradce uspět, je chuť něco dokázat. Opravdu nepotřebuji obchodní znalosti ani zkušenost s internetem?

Nevěříte? Malý příklad – cca po roce u Seznamu jsem začal budovat svůj první obchodní tým. Byl složený výhradně ze studentů druhých a třetích ročníků VŠ, kteří začali pracovat ještě při studiu. Žádné velké zkušenosti tak ani mít nemohli, jen prošli školícím systémem Seznamu. Tým byl zároveň doplněn o dvě dámy s velkou obchodní zkušeností, které část z praktických zkušeností dokázaly nováčkům předat, a přitom samy získaly nový náhled na možnosti obchodu. O tom, že lidé bez zkušeností s obchodem mohou u Seznamu uspět, hovoří fakt, že většina z nich dodnes v Seznamu působí – někteří jako Account manažeři, ostatní jako nejúspěšnější poradci. A další vrstevníci budují nové týmy jako jejich manažeři. Co se týká zkušeností s internetem, základní uživatelskou znalost dnes má většina uchazečů, a ta do začátku stačí.

Mluvíte hodně o lidech bez zkušeností. Co lidé, kteří přichází do Seznamu z jiného oboru jako zkušení obchodníci a internet je pro ně velkou neznámou?

Pokud mají dobré obchodní návyky, vše potřebné se rychle naučí. Data k poradenství dostávají každý měsíc od analytiků, k tomu mají k dispozici fungující produkty společnosti, která je jedničkou na českém internetu. Tedy na trhu, který stále roste. Víc zkušený obchodník nepotřebuje.

Lidé mnohdy přijímají obchodníky s nedůvěrou, protože si myslí, že chtějí jen peníze, aniž by dodali to, co slíbili. Mají obchodníci s internetovou reklamou lepší pověst?

Nevím, jak jinde, ale v Seznamu se snažíme o maximální profesionalizaci a chceme z obchodníků vychovat skutečné poradce. Nikdy nemůže jít jen o to “něco prodat“, protože obchod musí být výhrou pro obě strany. Marketingový poradce Seznamu musí být v  každém okamžiku připraven nabídnout klientovi řešení, které bude to nejlepší, jaké může v daný okamžik na trhu získat. A to nejen proto, že veškeré kampaně jsou měřitelné do posledního zobrazení a kliku a jednání o další kampani může být až po vyhodnocení minulé kampaně.

Jakou odměnu může marketingový poradce Seznamu očekávat?

Odměny marketingových poradců u Seznamu se skládají ze základní mzdy, provizí za zprostředkované obchody a z dalších bonusů závislých na kvalitě odvedené práce. Dále jsou k dispozici nefinanční benefity, jako notebook s mobilním připojením, mobilní telefon N95 8GB, služební vůz nebo cestovní náhrady, stravenky atd… Seznam rozhodně umí za kvalitně odvedenou práci také kvalitně odměnit.

Jakou perspektivu má dnes obchod s internetovou reklamou?

Obzvlášť v dnešní době nevidím jiné médium, kde by měl obchod s reklamou větší perspektivu, než na stále rostoucím internetu. A v době, kdy k tomu klasickému otevírá Seznam také segment mobilního internetu, je perspektivy víc než dost.

Více informací pro zájemce o hledanou pozici zde.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám