Článek
Ve své výroční zprávě za školní rok 2021/2022 na to upozornila Česká školní inspekce (ČŠI). Podle statistiky ministerstva školství (MŠMT) učilo ve školkách loni 35 822 učitelů, z čehož asi 99,3 procenta byly ženy.
„Je v zájmu celé společnosti, aby mladá generace měla motivaci zaměřit své studium na obor předškolního vzdělávání a tomuto povolání se věnovat,“ píše ČŠI.
Málo učitelů pod 40 let
Zhruba 57 procent učitelů, kteří v loňském školním roce ve školkách učili, bylo starších 41 let. Nejvíce učitelů, asi 25,7 procenta, je ve věku 51 až 60 let, a zhruba sedm procent učitelů je starších. Oproti tomu učitelů do 30 let působilo v MŠ necelých 21 procent.
Kdy je možné uplatnit školkovné a koho se již netýká
Česko tak patří k zemím, ve kterých v předškolním vzdělávání a rané péči o děti od tří let silně převažují pracovníci nad 40 let. Méně pedagogů do 30 let než v českých školkách působilo podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) třeba ve Francii, Španělsku či na Slovensku.
Nejvíce učitelů před třicítkou se předškolákům podle OECD věnuje v Japonsku, následuje Jižní Korea a Turecko.
Počet cizinců v ZŠ minulý školní rok vzrostl i bez uprchlíků z Ukrajiny
Většina učitelů, kteří děti v českých školkách vzdělávají, má středoškolské vzdělání s maturitou. V minulém školním roce jich inspekce napočítala 61,4 procenta.
Roste ale počet pedagogů s vysokoškolským diplomem. Ve školním roce 2021/2022 učilo v mateřinkách 23 procent vysokoškoláků, tedy o 1,8 procentního bodu více než o rok dříve. Jiní pedagogové byli např. absolventy vyšší odborné školy nebo za sebou mají kurz asistenta pedagoga.
V loňském školním roce bylo ve školkách v Česku 94,1 procenta pedagogů odborně kvalifikovaných v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících, uvedla ČŠI s odkazem na data MŠMT. Učitel MŠ získává odbornou kvalifikaci mj. vysokoškolským, středoškolským nebo vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu zaměřeném na přípravu učitelů MŠ či vychovatelství.
Pedagogický institut začal upravovat učební plány školek
Odbornou kvalifikaci získává také absolvent vysokoškolského nebo vyššího odborného studia se zaměřením na speciální pedagogiku a absolvent vysokoškolského studia se zaměřením na výuku na prvním stupni základní školy.
Největší podíl kvalifikovaných učitelů, a to 97,9 procenta, byl v minulém školním roce ve Zlínském kraji. Ten je v tomto mezi českými kraji premiantem nejméně od roku 2015. Následovala Vysočina s 96,9 procenta. Naopak nejnižší podíl učitelů s patřičnou kvalifikací je dlouhodobě v Praze (v minulém školním roce 90,5 procenta) a Středočeském kraji (v minulém školním roce 91,5 procenta).
Ve školkách klesá počet dětí mladších tří let
V Česku funguje 5349 školek, z toho 7,9 procenta jsou soukromé a 0,9 procenta církevní. Počet školek se podle inspektorů řadu let výrazně nemění. Mateřinky ve školním roce 2021/2022 navštěvovalo 360 490 dětí, tedy o asi 4500 méně než v roce 2019/2020.
Uzavření škol kvůli covidu nemělo na zvládnutí učiva výrazný vliv, tvrdí inspekce
Klesá počet dětí mladších tří let, kterých je oproti předloňským 11,8 procenta aktuálních 9,1 procenta.
Důvodem jsou podle ČŠI naplněné kapacity školek a legislativní změna, podle níž děti mladší tří let nemají na přijetí do mateřinky nárok.