Článek
Především malá personální oddělení ve firmách mohla podle Tomáše Surky, výkonného ředitele personálně-poradenské společnosti McRoy pro střední a východní Evropu, v posledních letech nástup informačních technologií tak trochu zaspat.
Stále více personalistů si ale uvědomuje důležitost analýzy dat při náboru nových lidí, a proto začínají používat sofistikovanější systémy. Jedná se o databázové systémy známé pod zkratkou CRM, různé další online databáze a sociální sítě.
CRM (z angl. Customer relationship management, tedy řízení vztahů se zákazníky) je zákaznicky orientovaný management. Tento podnikatelský přístup se vyznačuje udržováním dlouhodobě prospěšných vztahů se zákazníky. |
„Většina personalistů se už zorientovala alespoň v základních funkcích sítě LinkedIn, v oblasti náboru je možné efektivně používat také Facebook,“ vysvětluje Surka.
Vzbudit zájem uchazečů
Informační systémy jsou užitečné i podle Michala Havelky, marketingového manažera personální agentury Job Leader Czech. Dle jeho názoru zlepšují přehlednost komunikace a posilují vazby mezi personalisty a kandidáty, stejně tak mezi personalisty a společnostmi.
Sociální sítě i databáze slouží personalistům k vytipování vhodných uchazečů. I v ČR se pro tuto část práce personalisty zabydlel anglický pojem sourcing.
„Když si takové kandidáty vytipujete, musíte je kontaktovat a vzbudit u nich zájem. A to je v dnešní době, kdy je na trhu volných lidí málo, docela oříšek,“ upozorňuje Surka.
Bez osobního přístupu to nejde
Přes veškerý technologický pokrok je nadále při práci s uchazeči nezastupitelná role personalisty a především osobního kontaktu se zájemci o práci.
Vybírat a nacházet lidi čistě elektronicky a bez osobního kontaktu není možné. Podle Surky ani na ty nejjednodušší pozice. Vždy je nutný alespoň telefonní pohovor, aby si šlo ověřit základní údaje a zájem uchazeče. Osobní setkání je ale vhodnější.
„Existují nástroje, kterými lze osobní kontakt jistým způsobem nahradit (telefony, e-mail, videohovory), dále nejrůznější formy testů. U manažerských pozic, pokud má uchazeč prokazatelné zkušenosti a výsledky, nemusí být nutné se s ním vidět. My však dbáme na osobní kontakt s každým, s kým to jen trochu jde, ať je to dělník do výroby nebo generální ředitel,“ doplňuje k tomu Havelka.