Hlavní obsah

Hudebky nekončí. Obory půjde míchat

Hudební a výtvarnou výchovu by měly ve školách obohatit další umělecké obory, jako je dramatická, filmová, audiovi­zuální, taneční a pohybová výchova. Koncept změn rámcových vzdělávacích programů (RVP) v oblasti umění a kultury v úterý podpořili ministři školství Vladimír Balaš (STAN) a kultury Martin Baxa (ODS).

Foto: Milan Malíček, Právo

Martin Baxa, Ingeborg Radok Žádná a Vladimír Balaš diskutují o budoucnosti uměleckých oborů na ZŠ.

Článek

„Jsme svědky malé bouře ve sklenici vody, kterou vyvolává mylná informace, že chceme zrušit hudební a výtvarnou výchovu. Ale ani dnes ministerstvo školám striktně nenařizuje, které předměty se mají učit. Je na rozhodnutí školy, zda to bude hudební, výtvarná výchova či umění obecně,“ sdělil v úterý na tiskové konferenci Balaš.

Je na rozhodnutí školy, zda chce mít různé výchovy či umění obecně.
Vladimír Balaš

Podle Baxy, jehož resort na změnách spolupracuje, je mimořádně důležité, aby se nově doplněné klíčové kulturní kompetence kvalitně rozvíjely. „Je velmi užitečné, aby se celá pětice uměleckých oborů stala plnohodnotnou součástí výuky,“ dodal.

Rektorka Akademie múzických umění Ingeborg Radok Žádná řekla, že na přípravu učitelů pro novou výuku už je dost podkladů. „Metodiky a publikace v rámci vzdělávání pedagogů jsou využívány v praxi a je možné je sdílet s pedagogickými fakultami,“ uvedla.

Nahradit známky jiným hodnocením pouze na vysvědčení je nesystémové, upozorňuje expert

Věda a školy

Návrh budí vášně

Už nyní některé školy tanec či drama do výuky začleňují, ale stále nejsou pevnou součástí rozvrhu. Návrh Národního pedagogického institutu, který změny RVP připravuje, má za cíl umění zrovnoprávnit. Počítá ale i se snížením hodin pro umělecké obory, což budí vášně.

Proti tomu se bouří představitelé pedagogických fakult, zejména učitelé hudebky a výtvarky. Rozšíření oborů označili v prohlášení za „nereálné a destabilizační“. Kritici tvrdí, že cíle jsou příliš rozsáhlé a při snížení počtu hodin jich ani nelze dosáhnout.

Ministerstvo školství se ohradilo. „Nejzásadnějším posláním vzdělávání je rozvoj dítěte, a ne zájmy jednotlivých oborů či předmětů. Nevidíme žádnou destabilizaci v tom, zda se bude učit výtvarná nebo hudební výchova, anebo to budou základy kultury, kde si děti žijící ve 21. století zažijí základy výtvarnictví v podobě malování temperou či akvarelem, sestříhají si video, poslechnou si významné hudební dílo či se seznámí se základy architektury,“ uvedla mluvčí resortu Aneta Lednová.

Podle Lucie Slejškové z centra pro informace ve vzdělávání EDUin návrh odpovídá evropskému trendu. „V cizině je víc umění ve výuce běžné. Od každého oboru se tam dělá něco, školy si mohou výchovy namixovat. Výběr záleží i na dětech a učitelích podle toho, co komu sedne. A když je to běžné tam, tak proč ne tady?“ řekla Právu.

Odpor je však podle ní pochopitelný: „Když se to prezentuje tak, že někdo bude učit méně hodin, vyloží si to tak, že bude méně výtvarkářů, hudebkářů či že budou mít nižší úvazky.“

Chyba podle ní je, že s fakultami o změnách ministerstvo nemluví, a tak kantoři cítí nejistotu. Přitom podle odborníků, kteří se na konceptu podílejí, nehrozí, že by hudebka či výtvarka plošně zanikly. Připravované RVP dávají pouze širší škálu využití jiných uměleckých výchov.

Většina škol zřejmě bude dál fungovat se dvěma dominantními předměty a některé prvky z jiných oborů si do plánů přibalí. Povinné bude například na prvním stupni zajít dvakrát do divadla a kriticky s odborníkem zážitek rozebrat. Vzniknou podklady pro výuku více uměleckých oborů, a to i v rámci jiných předmětů, které by se měly více propojovat, třeba v češtině nebo dějepisu. Podle Balaše se Bachovy skladby dají rozebírat i v matematice.

Zkrácení druhého stupně ZŠ není dle ministerstva v tomto volebním období reálné

Věda a školy

Výběr článků

Načítám