Hlavní obsah

Hlaste učitelům zbraně, nabádá žáky příručka vydaná ministerstvem školství

Právo, Marek Přibil

Ministerstvo školství vydalo na svém webu příručku, ve které radí učitelům, jak zvládat krizové situace na základní a střední škole. Autory jsou zaměstnanci úřadu a odborníci se zkušenostmi z praxe. Důraz kladou na praktický návod „co dělat, když“. Text pamatuje i na zbraně ve škole.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Kantoři se tak třeba dozvědí, co dělat se žákem, jenž si do třídy přinese pistoli. „Jestliže někdo něco podobného do školy přinesl, obvykle se s tím někomu pochlubí – je nutné budovat síť informátorů, kterou k vám tato zpráva svižně doputuje,“ stojí v metodickém doporučení učitelům.

Faktem je, že krvavé útoky - hlavně na středních školách - se množí v celém světě. V roce 2008 mladík zastřelil v Kauhajoki na jihozápadě Finska 10 spolužáků a několik dalších těžce zranil. Německým městečkem Winnenden loni otřáslo, když sedmnáctiletý chlapec chladnokrevně postřílel na své bývalé škole devět školáků a tři pedagožky. Další tři lidi zabil během následného útěku, na jehož konci si vzal život.

Hvězdice, obušky, struny

Kdykoliv se podle českého ministerstva v nějaké škole ve světě střílí, souvisí to zejména s tím, že dítě mělo možnost si zbraň opatřit; často je součástí otcovy sbírky. Ostatní zbraně jsou podle školství nože, obušky, hvězdice, tyče, struny.

„Nejčastěji s nimi děti na základní škole zraní samy sebe. Zraní-li někoho druhého, je to spíš nešikovností obou než úmyslem. Na střední škole je to něco jiného a řada chlapců se zbraněmi zacházet umí nebo mají alespoň dost síly a odhodlání, aby mohli způsobit slušný malér,“ upozorňují autoři příručky.

Dětský psycholog Václav Mertin Právu řekl, že co se týká příčin masakrů, jde o celé spektrum, nejen o internet, kde jsou často popsány podrobné návody.

„Rvačka vyčistí vzduch“

„My ale neděláme kroky, jak útokům zabránit. Kupříkladu škola má velmi důsledně dbát, je-li už od první třídy striktně dodržován její řád,“ uvedl psycholog. Z ankety chování žáků, jíž se před rokem zúčastnilo přes tisíc učitelů, přitom vyplývá, že agresivita školáků roste. Ministerstvo v určitých situacích kantory nabádá k pasivitě.

„Normální rvačka vyčistí vzduch a případná zranění způsobená především celkovou neobratností aktérů nebývají nijak strašná. Když se k rvačce nachomýtnete, zasahujte rozumně až ve chvíli, kdy se účastníci trochu unaví. Jinak můžete přijít také k úhoně a zranění učitele je přeci jen zbytečná komplikace,“ stojí v metodickém doporučení.

Učitelé se rovněž dočtou, jak řešit drogy, záškoláctví, syndrom týraného dítěte či jak postupovat, jsou-li sami žákem napadeni. „Jakmile se žák začne chovat agresivně, začne vyskakovat nebo je zřejmé, že je rozrušený, okamžitě se s ním přestaňte dohadovat,“ doporučuje kantorům příručka.

Další rady zní: Snižte hlas do klidnější polohy, mluvte spisovně, jasně a snažte se hovor ukončit nějak neutrálně: „Nechme to být, možná jsem to přesně nepochopil.“ –„Jestli jsem tě naštval, tak promiň…“ Je prý úplně jedno, kdo je v právu, nejdůležitější je, aby se dítě uklidnilo a pominula aktuální hrozba.

„Pohled zraněné laně“

Za „normálních“ okolností se podle školství útoky pohybují pouze ve verbální rovině. „Což neznamená, že nedokážou pěkně vyděsit. Jestliže se dítě zvedne a začne vám sprostě nadávat uprostřed hodiny, je to ošemetná situace. Důležité je, aby nestrhlo celou třídu. Jakmile začnou bučet, hučet, nadávat a pokřikovat všichni, zvládá se to dost těžko,“ upozorňuje školství učitele.

Jestliže je útočník chronicky drzý, pomáhají podle příručky dlouhé vážné pohledy „zraněné laně“ nebo zvolání: „Ale, Pepo, už tě to zase bere?“ Humor prý zchladí překvapivě dost horkých hlav. „Rozhodně nepomáhá hádání se s útočníkem. Ještě vždycky můžete z rozbouřené třídy odejít, ale berte to jako poslední možnost. Zbabělost vám totiž děti nikdy neodpustí a jako zbabělost to v každém případě vyzní,“ konstatuje ministerstvo.

Související témata:

Výběr článků

Načítám