Hlavní obsah

Gymnázia mohou od příštího roku modernizovat výuku informatiky. Učitelé ale chybějí

Praha

Gymnázia budou moci od příštího roku začít učit podle upravených vzdělávacích plánů s modernizovaným obsahem pro informatiku. Více než na zpracování a způsob prezentace informací se nově bude klást důraz na vyhodnocování informací, práci s algoritmy či programování. Povinně budou muset gymnázia zavést změny ve všech ročnících od září 2025. Podle šéfky asociace ředitelů to však může komplikovat nedostatek učitelů.

Foto: archív NÚV

Ilustrační foto

Článek

Změny vyplývají z opatření ministra školství Roberta Plagy (za ANO) a přehledu proměn v učivu, které MŠMT zveřejnilo na webu.

Modernizaci informatiky v tzv. rámcových vzdělávacích programech (RVP), podle kterých školy vytvářejí své učební plány, připravil úřad už dříve pro základní školy. Ty mohly začít podle úprav učit od tohoto školního roku, povinné to pro ně bude od 1. září 2023 ve všech ročnících prvního stupně a nejpozději o rok později na celém druhém stupni.

Ministerstvo upravilo učební plán ZŠ, důraz klade na informatiku. V učivu se bude škrtat

Věda a školy

Na změny v učivu pro ZŠ navázalo ministerstvo aktualizací vzdělávacích programů pro gymnázia.

Původní rozdělení učiva informatiky v RVP pro gymnázia na digitální technologie, vyhledávání informací a jejich prezentaci nahradí výuka zaměřená na vyhodnocování dat, algoritmizaci a programování, informační systémy a digitální technologie.

Experti připraví podklady pro změnu učiva ZŠ. Má být od roku 2024, tvrdí MŠMT

Věda a školy

Minimum času vyčleněného na informatiku zůstane na čtyřletých a sportovních gymnáziích a vyšším stupni víceletých gymnázií čtyři hodiny v týdenním rozvrhu za celé studium, tedy třeba jedna hodina týdně v každém ročníku z oněch čtyř. V případě šestiletých dvojjazyčných gymnázií se informatika v rozvrhu rozšíří z pěti na šest hodin za dobu studia, tj. bude moci být i každý rok.

Počet hodin, které mohou tyto školy libovolně využít pro jiné vyučovací předměty mimo povinnou část, se kvůli tomu v rozvrhu sníží z 28 na 27 za dobu studia. Studenti mají v rozvrhu za čtyři roky na gymnáziu státem garantovaných 132 vyučovacích hodin, tedy v každém ročníku v průměru 33 hodin týdně. Na šestiletých dvojjazyčných gymnáziích je to za studium 196 hodin.

Gymnázia budou modernizovat výuku informatiky, školy mohou návrhy připomínkovat

Věda a školy

Ministerstvo kromě toho modernizovalo také terminologii a popis učiva souvisejícího s informatikou i v dalších předmětech. Zdůraznilo v nich využívání digitálních technologií a doplnilo např. fungování sociálních sítí.

Změny budou podle úřadu účinné od 1. září 2022, i když povinné budou pro všechny ročníky až od 1. září 2025.

„V období od 1. září 2022 do 31. srpna 2025 mohou gymnázia vzdělávat i nadále podle stávajících školních vzdělávacích programů vytvořených podle RVP platného před vydáním tohoto opatření,“ konstatoval resort.

Ředitelka: Modernizaci může komplikovat nedostatek učitelů

Předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová se nicméně obává, že nedostatek učitelů informatiky by mohl být překážkou pro modernizaci výuky tohoto předmětu. Podle ní je stále obtížné vyučující pro tento předmět získat, protože v soukromých firmách si mohou vydělat výrazně lépe než ve školách.

S úpravou vzdělávacích plánů, jak ji připravilo ministerstvo školství, ředitelka jinak souhlasí. Většina škol podle ní chce začít změny ve výuce informatiky zavádět postupně od příštího nebo přespříštího roku.

Spolek vyzval Babiše, aby podpořil novelu zákona o učitelích. Má řešit jejich nedostatek

Věda a školy

Podle Schejbalové je učitelů informatiky trvale nedostatek podobně jako třeba učitelů matematiky, fyziky či chemie. Upozornila, že potřeba vyučujících informatiky se přitom do budoucna zvýší, protože třeba na druhém stupni základních škol či nižším stupni víceletých gymnázií v dalších letech naroste počet hodin v týdenním rozvrhu za dobu studia z jedné na čtyři hodiny.

Plat 130 procent průměrné mzdy pro učitele už není cíl všech stran

Volby

Informace o nedostatku učitelů zjišťovalo ministerstvo naposledy na začátku roku 2019. Z průzkumu tehdy vyplynulo, že učitele informatiky shánělo 218 středních a 440 základních škol. Až 90 procent z nich uvedlo, že pedagoga hledají víc než sedm měsíců a že to považují za kritický problém. Základních škol je v ČR kolem 4200 a středních zhruba 1300. Na SŠ podle průzkumu pracovalo 3157 učitelů informatiky.

Jejich průměrný věk byl 48,3 roku, průměr středoškolských pedagogů celkem byl 48,4 roku. Průměrný plat učitelů byl podle ministerstva loni 44 202 Kč. Průměrná mzda v ČR činila podle Českého statistického úřadu 35 611 Kč měsíčně a průměrná mzda ICT odborníků byla 61 912 korun.

Ve školách začali ověřovat nový způsob výuky dějin 20. století

Věda a školy

MŠMT ještě doplnilo, že podobně jako v případě základních škol i pro gymnázia plánuje tzv. velkou revizi vzdělávacích plánů, která by se měla týkat změn i v dalších předmětech. Pro ZŠ by revize měla být hotová do září 2024. „Úpravy pro gymnázia by na to měly navazovat,“ poznamenal ředitel odboru komunikace ministerstva Ondřej Macura.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související články

Plaga: Inflaci pokryjeme všem

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) je s výsledkem vládního jednání o rozpočtu spokojen. Pochvaluje si, že se mu podařilo vyjednat procentuální navýšení...

Výběr článků

Načítám