Grantová agentura ocenila výzkumy asteroidů či enzymů proti rakovině

Praha

Vesmírné sondy, které chrání Zemi před srážkou s asteroidy, enzymy pro léčbu nádorů nebo jaký má chudoba vliv na lidské chování patří mezi témata základního výzkumu, která v úterý ocenila Grantová agentura (GA ČR). Cenu předsedy GA ČR, jímž je Petr Baldrian, převzalo v Praze pět vědců, mezi nimi astronom Petr Pravec, biolog Dalibor Blažek či Julie Chytilová z Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Výzkumník Dalibor Blažek z Masarykovy univerzity (vlevo) a předseda GA ČR Petr Baldrian na slavnostním předávání Cen předsedy Grantové agentury ČR 2024.

„Vybrané projekty těží z prestižní mezinárodní spolupráce a mají také potenciál přesáhnout do aplikovaného výzkumu. Řešitelé projektů svými výsledky ukazují, že i v České republice je možné dělat vědu na světové úrovni a jsou inspirací pro budoucí generace,“ uvedl Baldrian.

Pravec se zabýval tím, jak vesmírné sondy a nové objevy pomáhají chránit Zemi před srážkou s asteroidy. Jeho projekt se zabýval fyzikálními a dynamickými vlastnostmi asteroidů cílených kosmickými sondami a jejich evolučními drahami.

Vědci analyzovali fyzikální vlastnosti a parametry asteroidů na základě změn jejich světelného toku. To bylo důležité pro některé kosmické mise k těmto objektům.

Odstartovala mise Hera na ochranu Země před asteroidy, podílejí se i Češi

Protinádorová aktivita nebo chemická obrana rostlin

Blažek byl oceněn za projekt charakterizování enzymu kinázy 11 (CDK11), který je nezbytný pro růst nádorů. Vědci objevili, že přehlížený enzym CDK11 hraje klíčovou roli při úpravě RNA.

Objevili látku, která má protinádorovou aktivitu a zmíněný enzym dokáže blokovat a tedy zamezit úpravě RNA v buňce. Výzkum tak přináší nové možnosti pro výzkum léčby rakoviny.

Chytilovou ocenili v kategorii společenské a humanitní vědy. Zkoumala, jak se mezi ugandskými farmáři ukazuje, že finanční tíseň vede k netrpělivému chování. Uganďané dávají přednost okamžité spotřebě a nechtějí čekat na dlouhodobější výsledky. To může zhoršit jejich budoucí situaci a udržet je v takzvaném bludném kruhu chudoby.

Cenu získal také Hanuš Seiner z Ústavu termomechaniky AV ČR, který navrhoval laserově-ultrazvukové metody pro charakterizaci nově vyvíjených generací slitin. Ty mají povětšinou složité mikrostruktury a neobvyklé elastické vlastnosti. Tyto materiály mají široké uplatnění, například v optických přístrojích nebo v kloubních implantátech.

V kategorii zemědělské a biologicko-enviromentální vědy ocenila agentura Martina Volfa. Zabýval se tím, jak hmyzí útočníci formují chemickou obranu rostlin. Výzkum odhalil, jak se vyvíjí chemické strategie rostlin a jak vzniká obrovské množství látek, které produkují.

Ceny předsedy GA ČR se udělují od roku 2003, s každou se pojí odměna 100 tisíc korun. Laureáti jsou vybíráni na doporučení několika stovek vědců, kteří hodnotí projekty financované agenturou. Ceny jsou udělovány v pěti oblastech základního výzkumu, mezi něž patří technické vědy, vědy o neživé přírodě, lékařské a biologické vědy, společenské a humanitní vědy a zemědělské a biologicko-enviromentální vědy.

Vědec k letošnímu udělení Nobelovy ceny: Objevili molekuly, které regulují agresivitu rakoviny