Hlavní obsah

Firmy najímají na marketing častěji živnostníky

Novinky,

Marketingové aktivity zajišťují v současnosti většině firem kromě vlastních zaměstnanců i živnostníci. Zatímco před několika lety si firmy najímaly hlavně velké věhlasné komunikační agentury, dnes sahají často ke službám živnostníků či malých agentur. Výhodné je to pro obě strany. Kreativní živnostníci se firmám vyplatí co do kvality práce i nákladů, navíc sami vydělají mnohem více než jako řadoví zaměstnanci obřích agentur.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Pokud si firma najme na marketing velkou agenturu, musí se připravit na tisícové náklady za každou vykázanou jednotku výkonu. Při paušálním měsíčním účtování, což je obvyklá forma kontraktu s velkými agenturami, i menší firmy platí za propagaci běžně desítky tisíc za každý měsíc, a to bez ohledu na výsledky. U větších společností jdou pak náklady do statisíců.

Jednotlivcům platí za konkrétní úkon

Přibývá proto firem, které si uvědomují, že je menší agentury a freelanceři (jednotlivci) vyjdou levněji. Firmy jim platí za konkrétní aktivitu či dosažený výsledek, například natextování firemního webu, tvorbu a publikaci článku, vytvoření loga, natočení propagačního videa či nastavení internetové reklamy.

Náklady na živnostníky jsou po přepočtu o desítky procent nižší než u velkých agentur.

Freelanceři a menší agentury jsou kromě výhodnější ceny většinou kvalitnější a profesionálnější.

Mezi značky, které začaly sázet na freelancery či menší marketingové agentury, patří banka Zuno. „Dnešek patří freelancerům a menším efektivně pracujícím agenturám nebo talentům zaměstnaným přímo ve firmě. Kromě výhodnější ceny většinou nabízejí větší kvalitu a profesionalitu,“ říká tiskový mluvčí banky Vladimír Michna.

„Klienti očekávají konkrétní plnění. Například najme-li si firma specialisty proto, aby o ní psali články a zajistili jejich publikaci v médiích, pak ji nezajímá, kolik na tom konkrétní pracovníci agentury strávili času nebo kolika redakcím text poslali. Odměna se platí pouze za předem dohodnutý počet článků v předem určených titulech,“ potvrzuje Radim Karlach, který pod značkou PR.AG sdružuje několik komunikačních expertů na volné noze.

Živnostníci vydělají více než zaměstnanci

Trend, kdy firmy najímají raději jednotlivce než velké agentury, bude zřejmě do budoucna motivovat stále více marketingových specialistů všech profesí k odchodu na volnou nohu. Důvodem jsou výdělky.

Grafik jako zaměstnanec je pod úrovní průměrné mzdy.

Například průměrná mzda copywritera (reklamního textaře) činí podle serveru Platy.cz necelých 25 tisíc korun hrubého. Dokonce ani v Praze nepřesahuje průměrná mzda copywritera s několikaletou praxí 30 tisíc hrubého.

Ještě hůře jsou na tom zaměstnaní grafici: celostátní mzdový průměr činí necelých 24 tisíc hrubého, v Praze si přijdou na 27 tisíc korun.

Copywriter i grafik v zaměstnaneckém poměru tedy zaostávají za průměrnou mzdou jak na celostátní úrovni, tak v Praze. Průměrná mzda brutto v 1. čtvrtletí 2016 činila dle Českého statistického úřadu 26 480 Kč v Česku, resp. 32 934 Kč v Praze.

I v případě, že by si zmíněný copywriter či grafik účtovali po odchodu na volnou nohu při zhruba stejném objemu práce jen poloviční ceny ve srovnání s velkými agenturami, výdělek by se jim měl značně zvednout.

„Marketingový textař v živnostenském poměru, je-li šikovný, pilný a dovede si sjednat dostatek zakázek, si může přijít měsíčně až na několik desítek tisíc, ti nejlepší mohou překročit i stovku tisíc,“ potvrzuje Pavel Šenkapoun, autor knihy Webcopywriting pro samouky.

Související články

Nízké mzdy nejsou motivační

Česká republika má nejnižší nezaměstnanost v rámci EU. Nicméně tuto pozitivní zprávu kazí fakt, že příliš mnoho míst je špatně placených. Podle ministra...

Výběr článků

Načítám