Článek
Unikátní testování je součástí spolupráce školy s partnerskou univerzitou v belgickém Gentu. Regionální tratě, nejen v Belgii, ale i v Česku, se potýkají s nýtovanými konstrukcemi mnohdy sto let starých železničních mostů. Ty jsou sice v dobrém stavu, ale neobstojí při vyšší provozní zátěži a vyšší rychlosti vlaků.
Belgická soukromá projekční kancelář s Univerzitou v Gentu navrhují, jak zpevnit ocelové konstrukce mostů. Současně dřevěné pražce chtějí nahradit speciálním typem pružného upevnění kolejnic, což umožní zachovat mnohé starobylé mosty, většinou chráněné památkově.
Nahradí roky praxe
„Protože teoretické výpočty nového zpevnění mostů je třeba experimentálně ověřit, oslovili nás kolegové z Katedry stavebního inženýrství Univerzity v Gentu, abychom v naší laboratoři podrobili část mostu dynamickým zatěžovacím zkouškám. Problémem totiž může být únavová pevnost zesílené konstrukce mostu,“ řekl Bohumil Culek z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, který experimenty s kolegy provádí.
„Unikátní je pro nás také sledování různých fyzikálních veličin na více než 90 místech mostní konstrukce,“ dodal Culek.
Dynamický zkušební stav Výukového a výzkumného centra v dopravě, na kterém se belgický most testuje, je zařízení na špičkové evropské úrovni. Umožňuje výzkumníkům staticky a dynamicky zatěžovat konstrukce z oceli, betonu i dalších materiálů a různých rozměrů. Právě testovaný most po dokončení experimentů poputuje na konci listopadu zpět do Belgie.
„V našich laboratořích jsme schopni simulovat například, co se stane s mostem, když po něm vlak projede popětimilionté nebo jak se most zachová při změnách teplot,“ vysvětluje Libor Švadlenka, děkan Dopravní fakulty Jana Pernera UPa.