Exoplaneta proslulá děsivým počasím navíc páchne po zkažených vejcích

Washington

Planeta s označením HD 189733 b, která proslula svým mimořádně nehostinným počasím, je také podle nové studie cítit po zkažených vejcích. Zjistil to tým vědců, který s pomocí kosmického dalekohledu Jamese Webba zkoumal planetu a její atmosféru. Tu tvoří většinou sirovodík.

Umělecký koncept planety HD 189733 b obíhající blízko své mateřské hvězdy

S charakteristickým zápachem sirovodíku neboli sulfanu se lze setkat při plynatosti u lidí, ale např. i v plynech linoucích se ze sopek, napsala zpravodajská stanice BBC s tím, že jde o první nález sirovodíku na exoplanetě. Čili na planetě mimo Sluneční soustavu.

Planeta HD 189733 b, která je od nás vzdálená „jen“ 64 světelných let a vyskytuje se v souhvězdí Lištičky, má pověst extrémního místa.

Na planetě prší žhavé sklo

Jedná se o planetu typu „horký Jupiter“ – o žhavého plynného obra o něco většího než Jupiter. Má kobaltově modrou barvu, panují na ní spalující teploty a její srážky můžeme připodobnit k dešti ze žhavého skla.

Čeští astronomové dokázali najít hnědého trpaslíka, který byl ještě nedávno planetou

„Smradlavý puch by jistě přispěl k její už tak nechvalné pověsti. Není to planeta, kterou bychom my lidé chtěli navštívit, ale je to cenný cíl pro prohloubení našich znalostí v oblasti planetární vědy,“ řekl agentuře Reuters astrofyzik Guangwei Fu z Univerzity Johnse Hopkinse, hlavní autor studie publikované tento týden v odborném časopise Nature.

„Kdyby váš nos mohl fungovat při teplotě 1000 stupňů Celsia, atmosféra oné exoplanety by pro vás tedy páchla jako zkažená vejce,“ konstatoval.

Jelikož se planeta nachází 64 světelných let od Země, je v rámci Mléčné dráhy považována za naši sousedku. Podle vědců to umožňuje ji podrobně prostudovat. „Kupříkladu zmíněný objev sirovodíku by byl na jiných, vzdálenějších planetách nemožný,“ poznamenal Fu.

Jedná se tak o jednu z nejdůkladněji prozkoumaných exoplanet.

Identifikovali nejvzdálenější známou galaxii. Tak jasná a masivní, diví se vědci

Hvězda, kolem které planeta obíhá, je menší a chladnější než Slunce. HD 189733 b ji ale obkrouží za pouhé dva dny, protože je k ní třináctkrát blíže, než je třeba Merkur ke Slunci. Je tím pádem ke své hvězdě i nepoměrně blíže než zmíněný Jupiter ke Slunci.

Dalekohled Jamese Webba v kostce:

Teleskop Jamese Webba byl do vesmíru vypuštěn 25. prosince 2021 a stal se tak pomyslným nástupcem Hubbleova vesmírného dalekohledu. Oproti němu by měl poskytovat záběry ve vyšším rozlišení a přinášet vědcům lepší možnosti zkoumání. Je pojmenován po Jamesi E. Webbovi, který byl důležitou postavou v programu Apollo amerického vesmírného úřadu NASA. Celý projekt vznikl v mezinárodní spolupráci NASA, Evropské kosmické agentury (ESA) a Kanadské kosmické agentury.

O tomto 64 světelných let vzdáleném světě jsme naposledy psali v roce 2013. Tehdy jsme informovali, že se astronomům poprvé podařilo určit barvu exoplanety – odhalili, že je těleso HD 189733 b kobaltově modré. Barvu pomohl určit Hubbleův teleskop.

Astronomové určili barvu exoplanety, je kobaltově modrá