Hlavní obsah

Eurokomisařka: Segregace romských žáků ve školách v EU se zhoršila

Štrasburk

Diskriminace romských dětí v přístupu ke vzdělání se v posledních letech v Evropské unii zhoršila. Na plenárním zasedání Evropského parlamentu (EP) to ve čtvrtek řekla eurokomisařka pro soudržnost a reformy Elisa Ferreiraová. Odpovídala tím na dotaz slovenského europoslance Petera Polláka, který unijním institucím vytkl, že se otázce dost nevěnují.

Foto: Profimedia.cz

Eurokomisařka pro soudržnost a reformy Elisa Ferreiraová

Článek

V minulosti Evropská komise (EK) zahájila šetření ohledně diskriminace romských žáků v České republice a Maďarsku, v dubnu kvůli tomu zažalovala u Soudního dvora EU Slovensko. O usnesení k diskriminaci romských dětí bude EP hlasovat v říjnu.

„Co se týče segregace ve vzdělání, situace se v posledních letech zhoršila,“ řekla eurokomisařka. Podle ní je nepřijatelné, aby existovaly situace, kdy více než polovina romských dětí chodí do školy, kterou navštěvují pouze či většinově další romští žáci.

Podle německého europoslance Guida Reila za špatné výsledky ve vzdělávání romských žáků může „kriminální kultura“ této menšiny

„Zavázali jsme se vymýtit segregaci,“ uvedla Ferreiraová ohledně postoje Evropské komise. Členské státy vyzvala, aby využívaly veškeré dostupné unijní fondy ke snižování diskriminace ve vzdělání a aby měly integraci romských žáků mezi svými prioritami.

Komise Rady Evropy: ČR nepokročila v integraci Romů ve školách, nechrání dost ani LGBT+

Věda a školy

Podle slovenského europoslance Polláka se věnuje otázce diskriminace romských dětí malá pozornost ze strany unijních institucí a špatná situace v diskriminaci přetrvává navzdory vynaložení nemalých finančních prostředků.

„Vážení přátelé, přijďte se podívat do jakékoli školy v blízkosti romského ghetta či osady na Slovensku, v Čechách, Maďarsku či jiném státě, a zjistíte, že jsou tam segregované třídy,“ prohlásil slovenský europoslanec.

Podle něho je v romských dětech potenciál, který státy nedokážou kvůli diskriminaci ve školství využít. „Z romských děti mohou vyrůst odborníci, kteří nám teď chybějí,“ zmínil Pollák.

Školy na Slovensku nezvládají vzdělávat romské i neromské děti společně, míní expert

Evropa

Soustavné umisťování dětí romského původu do tříd pro žáky s mentálním postižením kritizoval i další slovenský europoslanec Ivan Štefanec, který jedno z řešení vidí v digitalizaci.

Podle europoslance chybí zmínka o zodpovědnosti rodičů

Diskriminaci romských žáků kritizovala i většina europoslanců, která v debatě vystoupila. Bulharský europoslanec Angel Džambazki ale řekl, že v debatě chybí zmínka o zodpovědnosti rodičů. Podle něj z programů na pomoc romským žákům profitují nevládní organizace.

Podle německého europoslance Guida Reila za špatné výsledky ve vzdělávání romských žáků může „kriminální kultura“ této menšiny.

To odmítl ve svém vystoupení český europoslanec Stanislav Polčák. „Je třeba ukončit tento začarovaný kruh,“ řekl o diskriminaci Polčák. Dodal, že odpovědnost za to nesou státní instituce i rodiny.

Ferreiraová rovněž připomněla, že Evropská komise letos v dubnu zažalovala Slovensko, protože podle komise účinně neřeší problém segregace romských dětí ve školách. Podle Bruselu tím Slovensko porušuje směrnici proti rasové diskriminaci. Ferreiraová uvedla, že komise je připravena zahájit řízení i s dalšími státy, kde je přístup k romským žákům diskriminační.

Experti: Romští žáci tvoří většinu v 77 školách, segregace přináší ztráty

Věda a školy

Výběr článků

Načítám