Článek
Organizace podporující učitele od Balaše čekají navíc reformu pregraduální přípravy učitelů a podporu pedagogického vedení, jak sdělili v tiskové zprávě zástupci spolků Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno a projektu Začni učit!
Je potřeba řešit podobu maturit a přijímacích zkoušek v mnohem širším kontextu, včetně struktury středoškolských oborů. Končící ministr Gazdík už prohlásil, že chce obě zkoušky upravit, na to je potřeba navázat.
Podle nich nastupuje Balaš do úřadu v turbulentním období. „Integrace ukrajinských žáků je velkou výzvou, ale zároveň příležitostí, která bude vyžadovat systematické nadresortní řízení a podporu pedagogických i nepedagogických pracovníků ve školách. Pro kvalitu českého vzdělávání je však žádoucí, aby nový ministr pokročil rovněž v implementaci změn a reforem, které započaly v uplynulých letech, a navázal tak na své dva předchůdce,“ shodli se.
Zeman ve středu jmenuje Balaše ministrem školství
Balaš již v předešlých dnech řekl, že by chtěl pokračovat v koncepci modernizace školství, kterou zahájil exministr za ANO Robert Plaga a ke které se hlásil i odcházející ministr Petr Gazdík (STAN).
Gang používal šifrované mobily. Měl ho i Gazdík
Gazdík oznámil rezignaci kvůli svým stykům s lobbistou Michalem Redlem, který je jedním z obviněných v kauze pražského dopravního podniku.
„Šest priorit“
Organizace EDUin – Informační centrum pro vzdělávání považuje za důležité, aby se Balaš zaměřil na šest priorit. Na prvním místě uvedla úspěšné zvládnutí předsednictví ČR v Radě EU, které začne v pátek a potrvá do konce roku.
Hned po nástupu do funkce by podle organizace měl řešit i to, aby v září bylo ve školách dost míst i učitelů v souvislosti s příchodem ukrajinských uprchlíků.
Balaš: Asi mě vybrali i kvůli předsednictví EU
Nastavit by měl také kampaň, která přesvědčí učitele o správnosti připravovaných změn ve výuce. V rozpočtu by měl vyjednat víc peněz pro začleňování uprchlíků, přidání nepedagogům a udržení platů učitelů na úrovni 130 procent průměrné mzdy, vyjmenovala společnost.
Připomněla, že Balaš již v médiích řekl, že má plán pro organizaci Cermat, kde aktuálně chybí vedení. Jen vybrat nové vedení podle EDUinu ale stačit nebude. „Je potřeba řešit podobu maturit a přijímacích zkoušek v mnohem širším kontextu, včetně struktury středoškolských oborů. Končící ministr Gazdík už prohlásil, že chce obě zkoušky upravit, na to je potřeba navázat,“ míní.
Ministerstvo školství plánuje do konce roku předložit tři novely zákonů
S dalšími organizacemi se EDUin shodl v tom, že prioritou by měly být i změny v zákoně o pedagozích, které by měly zavést mj. adaptační období pro začínající učitele a garantovat platy ve vztahu k průměrné mzdě v ČR.
Možnost vytvářet ukrajinské třídy bude prodloužena, Zeman podepsal novelu
Organizace jsou pro to, aby Balaš už připravenou novelu co nejdříve předložil vládě. Kromě toho by podle nich měl také pokračovat v reformě, podle které by se do roku 2024 mohla výrazně proměnit praxe studentů pedagogiky, a v úpravě kvalifikačního studia pro ředitele škol.
Pedagogická komora: Řešit finance a kapacity, ostatní lze odložit
Trochu jiný pohled nabízí předseda spolku Pedagogická komora Radek Sárközi. „Pan ministr bude muset nejprve vyřešit chybějící finance ve školství a nedostatek míst pro děti z Ukrajiny. Ostatní změny lze odložit na později, příští školní rok bude pro všechny náročný i bez nich,“ soudí.
Středočeští starostové vyzývají vládu: Řešte kapacity škol
Podle něj ministři školství např. dlouhodobě přehlížejí špatné pracovní podmínky učitelek mateřských škol. „V Praze a Středočeském kraji chybějí místa na maturitních oborech středních škol, taktéž je zde nedostatek míst v základních školách pro žáky z Ukrajiny. Ve školkách jsou příliš malé kapacity míst skoro v celé České republice,“ shrnul.
Gazdík chce na růst platů nepedagogů 1,75 miliardy korun
Nelíbí se mu ani to, že se nepedagogickým pracovníkům škol „skokově propadly reálné mzdy“.
„A platy těch pedagogických pracovníků se v rozporu s programovým prohlášením vlády v tomto roce snižují vůči slíbeným 130 procentům průměrné mzdy v ČR. Mzdy akademických pracovníků vysokých škol jsou často nižší než platy učitelů ZŠ, obzvláště v případě odborných asistentů,“ pokračoval.
Audit v Cermatu odhalil podivné pracovní dohody se zaměstnanci
Chtěl by zároveň „zvýšit transparentnost rozhodovacích procesů MŠMT”, přičemž na úřadě by podle něj měl proběhnout personální audit.
Experti předali Gazdíkovi návrh koncepce pro změnu výuky v ZŠ
Podle Sárköziho by měl resort začít konzultovat změny ve vzdělávání alespoň se školskými odbory, nikoli s „aktivistickými neziskovkami“.
Náměstek Štábl na školství zůstává
Klíčové podle Sárköziho rovněž bude, jakými spolupracovníky se nový ministr obklopí.