Článek
„Z průzkumu plyne, že 78,9 % firem považuje osobní kontakty za nejpoužívanější nástroj na posílení exportu. Skoro všichni podnikatelé (90,2 %) hledají důležité informace pro podporu vývozu na internetu. Firmy pro tyto účely hojně používají také tisk (39,8 %), zájmová sdružení a asociace (38,5 %) nebo nejrůznější konference (30,5 %),“ přibližuje výsledky průzkumu Jana Bábíková, ředitelka nového proexportního projektu Žijeme v zahraničí.cz.
Chybí lokální kontakty i znalost jazyků
Průzkum agentury IBRS dále upozornil na nejčastější exportní bariéry, kterým musí čeští podnikatelé čelit při vstupu na zahraniční trhy. Šetření ukazuje, že podniky (67,2 %) považují za nejčastější překážku nedostatek lokálních kontaktů v cizině, které jsou dobře obeznámeny se specifiky trhů v jednotlivých zemích.
„Neznalost jazyka u netradičních destinací vnímá jako komplikaci 52,9 % firem. Téměř polovina dotázaných (48,2 %) společností přiznává, že nezná potenciál trhu v dané zemi, nedokážou plně prověřit exportní příležitosti a zodpovědět si otázku, zda by se jim vstup na trh dané země skutečně vyplatil,“ říká Bábíková.
„Věřím, že projekt pomůže prověřit exportní potenciál a podpořit export zejména do mimoevropských zemí, které nebyly zasaženy hospodářskou krizí,“ připomíná Tomáš Dub, náměstek ministra zahraničních věcí ČR, který převzal nad projektem záštitu.
Krajané mohou pomoci s vývozem
V zahraničí žije dlouhodobě zhruba 200 tisíc Čechů, kteří by mohli potenciálně nabídnout tuzemským exportérům své služby. Jak vypovídají výsledky průzkumu, nejvíce firem (68,4 %) má zájem o zjištění obchodního potenciálu trhu. Mezi další, podnikateli preferované poptávané služby, patří provizní prodej produktů (61,3 %) a krajanská pomoc firmám při zakládání obchodního zastoupení v cizině (50,5 %).