Hlavní obsah

Duševními obtížemi trpí třetina pražských teenagerů, ukázal výzkum

3:24
3:24

Poslechněte si tento článek

Třetina pražských žáků 2. stupně základních škol a středních škol vykazuje vážné příznaky úzkosti, čtyřicet procent má příznaky deprese a více než polovina se potýká s problémy se spánkem. A 21 procent dětí by potřebovalo odbornou pomoc a podporu v oblasti duševního zdraví, protože přiznávají velmi nízkou životní spokojenost.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

Nejnovější výzkum provedlo Centrum sociálních služeb Praha - Pražské centrum primární prevence. Loni v listopadu a prosinci se ho zúčastnilo 10 238 žáků pražských škol.

„Výsledky potvrzují to, o čem už dlouho mluvíme a s čím se snažíme něco dělat. Třetina pražských dětí se necítí dobře. Špatně spí, mají úzkosti, ztrácí důvěru ve své okolí. Každé páté dítě by dnes potřebovalo odbornou pomoc,“ konstatovala náměstkyně primátora Alexandra Udženija (ODS).

Situaci je podle ní třeba akutně řešit. Město proto buduje nová centra duševního zdraví, posiluje prevenci ve školách, připravuje informační kampaň. „Chceme, aby se děti nebály říct si o pomoc. A aby ji opravdu dostaly včas, citlivě a bezpečně,“ dodala.

Aktuální výzkum připravilo Centrum sociálních služeb Praha, které dlouhodobě sleduje stav duševního zdraví mladých lidí v hlavním městě. Šetření zjišťovalo rizikové chování a duševní obtíže.

V porovnání s předchozími lety se podle analytičky Dominiky Matějovcové situace mírně zlepšila. „Poklesl počet žáků ohrožených velmi nízkým wellbeingem, tedy životní spokojeností, ubylo žáků s příznaky těžké deprese i příznaky těžké úzkosti,“ upozornila s tím, že na optimistická hodnocení je ještě brzy.

„Sledované ukazatele psychického zdraví žáků zaznamenaly posuny do středu škály, tzn. že ubylo nejhorších hodnot, ale i těch nejlepších. K celkovému zlepšení duševního zdraví žáků tak zatím nedošlo,“ upřesnila.

Vedoucí výzkumu Roman Petrenko doplnil, že dlouhodobě alarmující je zejména duševní nepohoda u dívek. „Potřebujeme včasné intervence, cílenou podporu ve školách i širší společenskou debatu o schopnosti mladých lidí zvládat stres a budovat jejich duševní nebo mentální odolnost,“ přiblížil.

Ptali se i na vztahy ve školách

Vedle duševního zdraví se výzkum zaměřil také na vztahy ve školách. Ukázalo se, že slovní i fyzické napadání spíše klesá. Šetření ho sleduje od roku 2016. Ubližování se podle něj částečně přesouvá do on-line prostředí, některé formy ubližování mezi žáky mohou eskalovat do výrazných rozměrů, kterým se pak věnuje mediální pozornost. Ale celkově prý žáci sami hlásí setkávání se s šikanou méně než dříve.

Polovina žáků pak ve škole nemá dospělou osobu, které by se svěřili se svým problémem. Horší je situace na středních školách a školách, kde školy nemají specializované pozice jako je školní psycholog, nebo sociální pedagog.

Klíčová zjištění výzkumu

  • 20,7 % žáků má velmi nízkou emoční pohodu
  • Průměrné skóre je výrazně nižší u dívek
  • 7,3 % žáků má příznaky těžké deprese
  • Žáků s příznaky těžké deprese i těžké úzkosti mírně ubylo
  • Odborná intervence je doporučena u více než 30 % žáků
  • 11,8 % žáků vykazuje příznaky těžké úzkosti
  • 27,3 % žáků trpí výraznými symptomy nespavosti
  • Třetina žáků spí méně než 6,5 hodin denně
  • Zdravého množství spánku dosáhne jen 39,3 % žáků
  • Vztahy ve škole:
  • Více než polovina žáků uvádí, že necítí ve škole k nikomu důvěru, aby se mu mohli svěřit se svými problémy
  • Verbální i fyzické napadání ve školách spíše klesá, ale stále zůstává problémem

Výběr článků

Načítám