Článek
Každá ze zemí vysílá do Slavkova tři studentské týmy.
Svolavatelem aktuálního prezidentského summitu slavkovského formátu, který vznikl před deseti lety pro lepší spolupráci všech tří zemí, je český prezident Petr Pavel.
Blok věnovaný studentům a inovacím by měl povzbudit inovační projekty a ukázat, že každá z těchto zemí umí v této oblasti nabídnout jedinečná řešení.
Ve Slavkově budou jednat prezidenti Česka, Rakouska a Slovenska

Vesmír, robot či AI
Příkladem je za Česko mise LASAR. Jde o nápad týmu středoškoláků, jenž vyhrál soutěž NASA Conrad Challenge, pořádanou americkým úřadem pro vesmír. Založen je na vypuštění družice, která se pokusí restartovat, tedy probudit k životu a uvést opět do plného chodu již nefunkční satelity.
Minidružice LASAR už je na oběžné dráze Země. Tým vedený brněnským gymnazistou Simonem Klingou rozjíždí kosmické stavebnice pro výuku ve školách.
SpaceX vyslala do vesmíru družici navrženou českými studenty

Studentskou hrou z ČR s mezinárodním ohlasem je Mourning Tide žáků Střední školy umění a designu v Brně. Hra se odehrává na malé rybářské lodi a trvá 15 minut. Lze v ní chytit až sedm ryb. Vypadají zvláštně; mají lidské obličeje, vydávají děsivé zvuky. Na konci je hráči zápletka hry vysvětlena pomocí krátké básně, která odhalí příběh o lásce, závisti a vraždě.

Prezidenti se seznámí i s netradiční hrou Mourning Tide.
Trojici za Česko uzavírá kráčející robot Sebastiana Matouška z brněnského Gymnázia Matyáše Lercha. Sestavil dvounohého robota Arnolda, se kterým vyhrál ocenění české hlavičky i mezinárodní vědeckou soutěž CASTIC v Číně. Inspiruje k technologickému vzdělávání.

Sebastian Matoušek z brněnského Gymnázia Matyáše Lercha s robotem Arnoldem
AI jako pomocný učitel a digitální dvojče
Ze Slovenska dorazí Michal Lajčiak, student Střední průmyslové školy v Dubnici nad Váhom. Zaměřuje se na real-time rekonfiguraci výrobních linek. Vyvíjí rojové subsystémy pro rozhodování, komunikaci a řízení. Matej Gregor a Roman Bednárik představí prezidentům svého AI vzdělávacího asistenta pro snadnější studium. Jde o inovativní aplikaci využívající umělou inteligenci. Ta mění nudné studijní materiály v interaktivní vzdělávací zážitek.
Slovenský tým tvoří i Timea Klopčeková a Šimon Andrejčák s chytrou platformou ESGeneo. Je řízená umělou inteligencí, která pomáhá firmám přesně měřit, optimalizovat a reportovat jejich environmentální a sociální dopady. Tím se pak snižuje administrativní zátěž podniků.
MWC 2025: Nebojme se strojů, obhajoval AI šachový velmistr Kasparov

Z Rakouska se pokusí hlavy států zaujmout Jan Hager a Leon Rozboril. Aby vzbudili zájem o technické obory u nejmladší generace, studenti obchodní akademie BHAK Bruck an der Leitha vytvořili výzkumné boxy se speciální vzdělávací stavebnicí pro žáky základních škol.
Virtuální výuka je inovací, která otevírá nové možnosti pro vzdělávací instituce v 21. století. Inspirativním příkladem je projekt Marliese Führera a Rolanda Gundackera Wirtschafts.Akademie.Waldviertel, který využívá moderní technologie k tomu, aby studenti mohli navštěvovat specializované kurzy, aniž by museli fyzicky opustit svou školu. Úspěšným rakouským projektem je Digitální dvojče. Jde o ovládání robota pomocí virtuálního headsetu. Netradiční projekt kombinuje robotiku a virtuální realitu.
Nadační fond Jaroslava Heyrovského ocenil talentované studenty

Česko bude reprezentovat robot Jordan. Sestavili ho školáci od Máchova jezera
