Hlavní obsah

Dotazníky zjistí, kdo se v Praze nedostal na žádnou střední školu

Praha
Aktualizováno

Pražský magistrát bude na základních školách v hlavním městě zjišťovat, zda jsou v 9. třídách žáci, kteří se dosud nedostali na žádnou střední školu. Kvůli nynější podobě přijímacího řízení totiž zatím magistrát, který střední školy v metropoli zřizuje, počty nepřijatých nezná. Pro děti, které u přijímaček na SŠ kvůli nedostatečné kapacitě školy neuspěly, chce Praha najít volné kapacity či otevřít nové třídy.

Foto: Petr Horník, Právo

Pražský radní pro školství Antonín Klecanda (STAN)

Článek

Průzkum by měl začít v tomto nebo v příštím týdnu. Podle pražského radního pro školství Antonína Klecandy (STAN) jde o to, aby někteří deváťáci neskončili na pracovním úřadě.

Školy z magistrátu podle něj obdrží odkaz na formulář, ve kterém budou vyplňovat jméno a příjmení v přijímacím řízení neúspěšného žáka, jeho počet bodů v jednotných přijímacích zkouškách a informace o vzdělávacích výsledcích ze ZŠ.

Zároveň bude magistrát zjišťovat informaci, o jaký studijní obor má žák zájem.

V prvním kole přijímaček na SŠ neuspělo 7,6 procenta uchazečů, tvrdí průzkum

Věda a školy

Výsledky průzkumu by mohl mít úřad podle radního v závěru následujícího týdne, případně v posledním červnovém týdnu.

Cermat neví, kolik bylo přijato, a SŠ nevědí, zda někdo zbyl

Pokud magistrát zjistí, že jsou na pražských ZŠ žáci devátých tříd, kteří se nedostali na žádnou SŠ, plánuje děti směřovat na školy, které stále neobsadily počet nabízených míst, navýšit počet žáků na 34 dětí ve třídě ve vybraných školách nebo otevřít nové třídy ve stávajících SŠ, které ještě mají využitelné prostory.

Pokud se podle radního zjistí, že desítky nebo stovky z nich zůstaly bez školy, bylo by ještě možné vypsat v Praze i třetí kolo výběrového řízení.

Šance pro děti, které se nedostaly na střední. Berou útokem jazykovky

Domácí

Problémem totiž je, že stávající systém není propojený. „Vzájemné provázanosti nejsou. Cermat zná body, ale neví, kolik bylo přijato, střední školy vědí, kolik přijaly, ale nevědí, zda někdo zbyl,“ konstatoval Klecanda.

Zápisy na SŠ nejsou všude uzavřené

Praha a kraj se v úterý 13. června také dohodly, že budou apelovat na digitalizaci přijímacího řízení a na zřízení Státního fondu školské infrastruktury, který by mohl posloužit ke stavbě nových škol.

Klecanda navíc upozornil, že na mnohých SŠ zatím nejsou zápisy ke studiu uzavřené. Někteří uchazeči o studium se na svých vysněných školách úspěšně odvolali proti nepřijetí a uvolnili tak místo na školách, které zase mohou nabírat další uchazeče. Volná místa jsou nyní, po zhruba dvou měsících od termínu konání jednotných přijímacích zkoušek, podle radního i na gymnáziích. Finální údaje k přijímačkám budou magistrátu známé až v září, nezbytná je proto digitalizace přijímání, míní Klecanda.

Ministr Bek chce povolit další víceletá gymnázia

Domácí

Ve shodě se stranickým kolegou, ministrem školství Mikulášem Bekem (STAN), podporuje pražský radní vznik lyceí, která by v prvních ročnících studia nabízela všeobecné vzdělávání a v dalších větší specializaci. Magistrát zvažuje i nákup budov, které by upravil na školy. Za vhodné by Klecanda považoval, aby stát vypsal dotační tituly na vznik nových škol v Praze.

V tomto roce bylo podle radního celkem 17 100 míst na středních školách v Praze, z toho 12 533 na maturitních oborech. Žáků končících deváté třídy v metropoli je letos 11 651.

O jaké obory je zájem?

Rovněž Středočeský kraj se podle radního Milana Váchy (STAN) chystá vyhodnotit přijímací řízení. Problémy vidí Vácha v přípražských oblastech, jinde jsou kapacity stále volné. Kraj tedy hodlá nabídnout ve svých odlehlejších regionech studentům možnost ubytování.

Jak napsal deník Právo, Středočeský kraj má pomocí jiného dotazníku podobně jako Praha zjišťovat, o jaké obory mají zájem dnešní žáci osmých tříd a zda deváťáci budou studovat ty obory, co chtěli. Vyústit by to mělo v reorganizaci oborů.

„Čekali jsme dlouhá léta na revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro střední školy, abychom mohli sloučit některé obory, které by dohromady dávaly smysl. Máme pekaře a cukráře, do budoucna se uvažuje o jednom potravinářském oboru, ale bohužel dnes to nejde,“ řekl Vácha.

Reorganizace by se týkala až školního roku 2024/25. Provedl by ji kraj a zřejmě i Praha za dohledu Národního pedagogického institutu (NPI), je k tomu však třeba uzavřít memorandum. „Institut by měl být průvodcem, aby oborová struktura odpovídala požadavkům, jaké očekáváme za pět deset let,“ uvedl Vácha.

„Suplujeme stát.“ Středočeský kraj uvolní 90 milionů na rozšíření škol

Věda a školy

Přijetí 34 žáků do třídy by mohlo snížit kvalitu výuky, obávají se zástupci škol

Věda a školy

Související články

Výběr článků

Načítám