Článek
Šetření probíhalo v rámci projektu Pěšky do školy, podpořeného ministerstvem životního prostředí, a to u ZŠ Filosofská v Praze 4, ZŠ U Santošky v Praze 5 a ZŠ Burešova v Praze 8.
Nejnebezpečnější situace dětem často svým nedisciplinovaným chováním připravují sami rodiče v roli řidičů. Intenzita dopravy v ranních hodinách je vysoká. Právě ráno se v ulicích pohybuje také nejvíce chodců, zejména dětí.
„Při sledování dopravního provozu se potvrdilo, že děti, pokud chodí pěšky, podstupují každé ráno neúměrná rizika střetu s autem či autobusem. Většinu nehod způsobují v hlavním městě podle policejních statistik automobilisté, oběťmi smrtelných nehod jsou většinou chodci. Ulice lze přitom upravit, aby chodcům zajistily rovnoprávnější postavení a omezovaly takové chování řidičů. O to se ve spolupráci s městem, školami a občany ve svých projektech snažíme,“ uvedla Blanka Klimešová, místopředsedkyně Pražských matek.
Mnoho rodičů své děti do školy vozí zbytečně
Dotazníkové šetření a monitoring dopravy u škol potvrdil, že značná část rodičů vozí ráno děti do školy autem.
Například v Jitřní ulici v pražských Hodkovičkách (ZŠ Filosofská, objekt Jitřní) projede mezi sedmou a osmou hodinou ranní 245 aut, přičemž tři čtvrtiny z nich (184) zastaví kvůli vysazení žáka přímo před školou. Intenzita pohybu vozidel v ulici mimo tuto hodinu je čtvrtinová.
„Podle značného rozdílu mezi ranním a odpoledním dovážením dětí se lze domnívat, že cesty autem nejsou nezbytně nutné,“ domnívá se iniciativa.
Pět vteřin na překonání rušné silnice
Před ZŠ U Santošky mají děti na překonání rušné tříproudové komunikace jen pět sekund.
U ZŠ Burešova bojují s vysokými intenzitami automobilů v Žernosecké ulici, kde se potkávají rodiče ze ZŠ Burešova i ZŠ Žernosecká. Nebezpečné a z pohledu chodců nepříjemné je zejména překonání Střelničné u metra Ládví.
Děti, které monitoring dopravy v okolí škol prováděly pod vedením projektantů a za asistence pedagogů, zaznamenaly tyto problémy:
- nepřehledné situace při parkování rodičů u školy
- pohyb aut na přechodu nebo v jeho blízkosti
- špatný výhled přes auta parkující blízko u přechodu
- příliš dlouhé přechody
- chybějící chodníky
- krátká doba zelené na signalizovaném přechodu
- nerespektování přednosti pro chodce na nesignalizovaných přechodech
- velká intenzita automobilového provozu a vysoká rychlost vozidel
- špatné rozhledové podmínky na přechodu
Všechny problémy lze dle spolku Pražské matky zařadit buď do kategorie nedodržování předpisů, nebo špatného technického řešení dopravního prostoru, za které nese odpovědnost vlastník a správce dané komunikace, tedy hlavní město – magistrát či městské části a jejich úřady. Případně se jedná o problémy nadbytečné jízdy autem tam, kam by děti mohly pohodlně dojít pěšky.
Projednáme to, ujistila radní
„Problematika je zcela v kompetenci magistrátu a Policie ČR. V povinnostech ředitele školy je vytvořit potřebné bezpečnostní podmínky pro děti, žáky a studenty škol, kteří přicházejí nebo odcházejí z budovy,“ doplnilo pro Novinky ministerstvo školství.
Přítomnost příslušníka městské policie na přechodu pro chodce v době před začátkem vyučování zařizuje obec (jakožto zřizovatel městské policie) ve spolupráci se školou.
„V případě jednorázové akce jako řízení provozu při odjezdu dětí autobusy na školu v přírodě komunikuje obvykle škola přímo s velením městské policie, pokud zřizovatel neurčí jinak,“ vysvětlil resort.
„Je dobře, že téma bezpečnosti dětí a mládeže vedle magistrátu otevírá i občanská společnost, protože je skutečně klíčové,“ napsala Novinkám na dotaz zástupkyně pražského magistrátu, radní pro oblast školství Irena Ropková (ČSSD).
Hlavní město podle ní dlouhodobě podporuje a organizuje preventivní a vzdělávací akce, které mají za cíl předcházet úrazům u dětí, a realizuje za tím účelem i řadu dopravních opatření.
„Podklady poskytnuté spolkem Pražské matky projednám s náměstkem Petrem Dolínkem (ČSSD), jenž má v metropoli na starosti dopravu. Pokusíme se v případech zmiňovaných lokalit i na jiných problematických místech nalézt urychleně adekvátní řešení,“ slíbila.