Článek
„Máme obrovskou radost, že se nám podařilo navázat spolupráci. Po mnoho let bez větší pozornosti řešíme téma, které souvisí s podporou zdraví fyzického, duševního, s podporou celkové odolnosti a připravenosti na fungování v dynamicky se rozvíjejícím se světě a v životě,“ řekl tajemník ministerstva školství Ondřej Andrys.
Projekt Stezka Českem pro školy nabízí kompletní servis pro učitele, jakou etapu českým pohraničím pro žáky vybrat, s jakou zátěží počítat na každý den, jak se na výšlap připravit, s jakými nástrahami počítat, kde rezervovat ubytování, ale třeba i kde cestou doplnit vodu, najít obchod či restauraci. Pro dobrodruhy jsou vytipována i místa k nocování pod stanem či širým nebem.
Bezpečné a ověřené trasy vybral pro školy spolek Česká stezka, který funguje už pět let. „Stal se z toho společenský fenomén. Není to jen pro dvacet borců, kteří to absolvují s výbavou za desítky tisíc. Sledujeme trendy, kdy se na stezku vydávají samotné dívky a dámy a čím dál více mladších lidí. A inspirovali nás i učitelé třeba zájmových kroužků, kteří se k tomu odhodlali,“ popsal Martin Úbl, zakladatel projektu.
Více angličtiny a náročnější matematika. Bek představil cestu z biflování
Zapojily se i správy národních parků, chráněných krajinných oblastí nebo třeba Lesy ČR. U každé trasy jsou uvedeny kontakty na vybrané spolky a asociace s možnostmi přednášek během cesty nebo při večerním čaji.
S túrami s dětmi do horské přírody má bohaté zkušenosti Petra Šubrtová, učitelka prvního stupně pražské ZŠ Petřiny - Sever. „Všechny děti jsem vždy přivedla zpátky,“ řekla s nadsázkou.
„Hory jsou krásné, a i když chůze do kopce bolí, stojí za to. I děti mi říkaly, že je bolely nohy, ale že ty výhledy byly krásné. I ty, které nikdy na horách nebyly, to absolvují. Zjišťují, že jejich limity jsou mnohem dál, než si myslely. A že mokré boty do rána uschnou,“ vylíčila.
„Spíme pod stanem, pod širákem, zvykáme si, že pobyt v přírodě je fajn. Děti se tam chovají úplně jinak než ve škole a je důležité je z ní vytáhnout ven. Je to strašně důležité pro atmosféru ve třídě, že si všichni uvědomíme, že jsme zvládli různá úskalí, přešli jsme hory. Ten pocit na konci je strašně důležitý,“ uvedla.
Přijímačky nanečisto: Šanci dostávají chudší děti, boj o maturitní obory ale nevyostří
Podle náměstka České školní inspekce Karla Kováře jsou informace pro učitele i rodiče velice přehledné a celý projekt srozumitelný. „Už nyní je o něj mezi učiteli velký zájem,“ uvedl.
Andrys zdůraznil, že školy mohou výpravy po horách pojmout jako součást vzdělávacího plánu. „Není to jen zeměpis, dějepis, tělovýchova, ale také práce v týmu, kdy společně překonávají nějaké překážky, výzvy, musí se domluvit, souvisí s tím i rozvoj života v ne úplně komfortních podmínkách, mimo teplé učebny a pohodlné židle,“ řekl.
Servis na webu je podle něj natolik precizní, že se nikdo nemůže vymlouvat, že neví, jak na to. Připustil ale, že pro část škol je trasa vzdálená a cestování k ní by mohl být problém.