Článek
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) vyjednala pro následující rok o 13,5 miliardy korun navíc do rozpočtu pro svůj resort. Hlavní prioritou využití získaných prostředků mají být učitelské platy, které chce ministryně postupně navyšovat až na 130 procent průměrné mzdy, tedy na zhruba 37 600 Kč. [celá zpráva]
ČSU připravovaný zákon hodnotí pozitivně, zejména pak důraz na seberozvoj učitele, ale upozorňuje na vyjmutí žáků z celého procesu hodnocení zlepšování učitelů.
Žáci jsou schopni poskytnout zpětnou vazbu
„Podporujeme, aby učitelské platy rostly na slibovaných 130 procent průměrného platu a navyšovaly se dále v kariérním řádu. Také další vzdělávání učitelů v jejich oboru a didaktice by mělo být hlavním požadavkem pro kariérní řád. Chybu ale vidíme v tom, že do hodnocení učitele před komisí pro kariérní postup se nedostanou názory žáků. Pedagog se tak může zlepšovat jen na papíře a v samotné výuce nic neměnit,” vysvětluje předseda ČSU Štěpán Kment.
Způsobů, jak středoškoláci mohou hodnotit svou školu, vyučování a školské služby, je několik. Některé školy nabízejí žákům anonymní evaluaci, nebo ji dokonce připravují ve spolupráci s žákovskými samosprávami, které hlas žáků na škole posilují.
„Není pravdou, že by žáci neuměli konstruktivně ohodnotit své vyučující a poskytnout jim kvalitní zpětnou vazbu. Naopak je klíčové, aby žáci mohli do svého vzdělávání mluvit a jejich hlas měl význam,” zdůrazňuje 1. místopředsedkyně Lenka Štěpánová.
Styl výuky se výrazně nemění
Vyučování na středních školách již desítky let neprochází výraznějšími změnami, na což unie pravidelně upozorňuje. Aktuální návrh zákona dává možnost poměry ve třídách modernizovat.
„Pokud chceme omezit frontální způsob výuky, časté učení nazpaměť a malou komunikaci učitele s jeho studenty, musí žáci mít možnost se k učiteli smysluplným způsobem vyjádřit a vědět, že jejich názory jsou zohledněny právě při kariérním postupu daného učitele,“ uzavírá Kment.
Novela zavádějící kariérní řád stanoví pro učitele tři kariérní stupně od dalšího školního roku. Do prvního učitel vstupuje automaticky a má za úkol se s podporou svého takzvaného uvádějícího učitele profesně rozvíjet a dále sebevzdělávat po dobu dvou let. Pro postup do vyšších kariérních stupňů musí pedagog na hodnotícím pohovoru obhájit svoji práci, vlastní rozvoj a kvalitu výkonu profese učitele před komisí, která poté hlasuje, zda jej do dalšího stupně povýší.
Škola také určuje vlastní požadavky pro rozvoj pedagoga. Ty se spolu s předepsanými zkombinují a vytvoří tak osobní plán profesního rozvoje, který se zakládá na pokračujícím sebevzdělávání.