Článek
Pohyb, mysl a sociálno. To jsou podle třídimenzionálního procesu učení tři nedělitelné aspekty, které jsou důležitou součástí správného rozvoje každého dítěte. Jedná se primárně o pohybový program, který je ale obohacen nejen o rozvoj myšlení dítěte, ale i učení důležitým životním dovednostem.
„Program týdenních lekcí se proměňuje a vždy v nich převažuje jiný prvek. Někdy je hodina více pohybová, jindy zase převažuje kreativita myšlení nebo učení se pocitům,“ vysvětluje koncept Jana Mašátová, instruktorka a majitelka pobočky zmíněné tělocvičny v Praze.
Svět je sám o sobě dost soutěživý a obstojí v něm hlavně děti, které mají zdravou sebedůvěru
Základní formou pohybu, kterou program využívá, je sportovní gymnastika. Díky ní u dětí dochází ke správnému fungování těla, jako je rozvoj pružnosti, síly, rovnováhy nebo koordinace. „Věříme, že základní gymnastika je efektivní a dává dětem dobrý základ,“ dodává Jana.
Proti obezitě hrou. Děti dostanou fitness náramky
Kromě sportovního elementu se instruktoři snaží přispět i k rozumovému vývoji dětí, jako je např. zlepšení koncentrace, schopnosti naslouchat nebo porozumět pokynům, a to vše poté propojit s učením se dovednostem důležitým pro život. Těmi jsou třeba osamostatnění, budování sebedůvěry, začlenění do skupiny či smysl pro zodpovědnost.
„Učíme se pravidlům her. Děti musí nejdříve poslouchat lektory a vyčkat, než můžou začít. To pak děti využijí i ve škole nebo školce,“ zmiňuje Jana.
„Dítě bereme jako celek. Díváme se na každé ze všech úhlů a rozebíráme, proč někomu něco jde hůř a jak by se problém dal zlepšit. Jsou děti, které se bojí odloučení od rodičů, jiné jdou zase do všeho až moc po hlavě, i když jsou méně obratné. Na tom všem se snažíme s každým jednotlivě pracovat,“ uvádí na příkladu David Mašát.
Školní inspekce: Úroveň tělesné zdatnosti dětí se od 90. let zhoršila
U dětí dochází při pravidelném pohybu a učení se těmto dovednostem třeba ke zlepšení koncentrace, soustředění a pozornosti. „Jsou schopny lépe naslouchat a porozumět úkolům, pamatovat si je, rozhodovat se nebo řešit různé úlohy,“ vysvětlují manželé Mašátovi progres, který u dětí vnímají v praxi.
Zakladatelem třídimenzionálního programu učení je pedagog a gymnasta Robin Wes, který první tělocvičnu otevřel ve Spojených státech v roce 1976. Nyní již existuje kolem 400 tělocvičen po celém světě.
Všechny tělocvičny se drží detailní týdenní metodiky, která je vypracována odborníky z řad pediatrů i dětských psychologů, aby rozvíjela děti úměrně jejich věku.
Děti by se neměly srovnávat
Velký důraz třídimenzionálního procesu učení je kladen na nesoutěžní prostředí. „U nás se děti nebodují a nesrovnávají s ostatními,“ vysvětluje přístup David.
V procesu učení není vítězů ani poražených. Každé dítě začíná jinde a s jinými schopnostmi. Je tedy důležité, aby překonávalo především své hranice. „Svět je sám o sobě dost soutěživý a obstojí v něm hlavně děti, které mají zdravou sebedůvěru, jsou stabilní a věří ve své schopnosti,“ objasňuje svůj přístup Jana.
Základní je pro dítě správná zpětná vazba a zdravá motivace. Naopak děti, kterým se často připomíná, že nejsou dost dobré, a jejich schopnosti se porovnávají s ostatními, mohou mít se sebedůvěrou problém. Důležitým aspektem je proto také edukace samotných rodičů, kteří často nevědomě svým přístupem dětem ubližují. „Rodičům nic nenutíme, ale ukazujeme jim, že to jde i jinak,“ dodávají manželé Mašátovi.
Odhalit potenciál dětí je možné i při běžné výuce, ujišťuje učitelka
Klíčem k úspěchu je balanc
Do určitého věku je vhodné, aby dítě vykonávalo komplexní sport. Pohyb, který zahrnuje všestranný trénink a obsahuje jak prvky silové, tak i koordinační, je důležitý pro celostní vývoj dítěte a je vhodnou přípravou či doplňující aktivitou pro jiné sporty.
Děti by také neměly být sportem a kroužky přetížené. Důležitý je pro jejich rozvoj i volný čas, který stráví samy se sebou. „Hlavní je najít balanc, dítě dá samo najevo, pokud má dost,“ reaguje na problematiku Jana.
Třídimenzionální program učení je koncipován v pravidelných týdenních lekcích a děti jsou rozdělené do skupin podle věku. Tělocvičny mohou rodiče s dětmi momentálně navštěvovat v Praze, Brně a Ostravě.
Myšlenky na sebevraždu, deprese, sebepoškozování. Výzkum zmapoval problémy žáků na Ústecku
Může se vám hodit na Firmy.cz: The Little Gym® Praha