Článek
Celý princip je vlastně geniálně jednoduchý. Vědci chtějí zabránit vznikání prasklin v asfaltu už v zárodku. „Celý nápad spočívá v tom, že chceme asfalt zahřát na správnou teplotu, aby sám v sobě tyto praskliny zaplnil,“ řekl Etienne Jeoffroy ze švýcarské laboratoře Complex Materials agentuře Reuters.
K tomu mají dopomoci nanočástice oxidu železitého přimíchané do asfaltové směsi. Působením magnetického pole, pak tyto částice směs zahřejí. Rozehřátá směs pak zaplní miniaturní praskliny, které v asfaltovém povrchu silnice vznikají. K údržbě takové silnice je pak zapotřebí pouze vhodně silný generátor magnetického pole.
Na stavbu není potřeba speciálních technologií
Podle Jeoffroye pak stačí silnici jednou za rok uzavřít a projet nákladním vozem, na kterém bude takový generátor spuštěný. Rozhodně se nejedná o silnice, které by se samy spravovaly. Nanočástice rovněž nezabrání tomu, aby se praskliny znovu neobjevily.
Jeoffroy však doufá, že takto vyrobené silnice budou mít až dvojnásobnou životnost. Nevýhoda je, že takto musí být vyrobeny silnice už od začátku. Výhoda pak spočívá v technologické nenáročnosti celého řešení. Do asfaltu stačí přidat nanočástice. Způsob pokládání povrchu se pak v ničem neliší od klasického pokládání silnice.
Vědecký tým nyní shání partnery pro komerční výrobu jejich směsi a věří, že jejich vynález odstartuje malou revoluci v oboru silničářství. Nezávisle na švýcarských vědcích pracuje Erik Schlangen z nizozemské univerzity v Delftu na podobném projektu.