Hlavní obsah

Digitální ekonomika je odvětvím budoucnosti

Právo, kil

Takzvaná digitální ekonomika patří k těm odvětvím světového hospodářství, která zažívají raketový růst a nahrazují výpadek v produkci pracovních míst u tradičních oborů. Čím dál častěji jsme svědky toho, že tradiční firmy se pouštějí do inovací, které jim umožní zapojit se do tohoto trendu a vydělat na něm.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Automobilky půjčují auta přes mobily, banky stojí za P2P (lidé lidem) platformami na půjčování peněz (v Česku třeba PPF a Zonky). Stále více firem nachází v tomto „průmyslu inovací“ cestu, jak se nové realitě přizpůsobit.

Omezený pracovní trh

„V posledních letech vidíme, že Česko se dobře adaptovalo na digitální ekonomiku. Velké mezinárodní firmy k nám stěhují svá výzkumná centra a i české nápady mají mezinárodní ohlas,“ říká Martin Pejša, zakladatel společnosti Creative Dock, která pro české i mezinárodní firmy vytváří inovace.

Problém je však podle něj v tom, že náš pracovní trh je omezený a je obtížné najít schopné a pracovité lidi.

Růst poptávky

V roce 2015 vytvořila digitální ekonomika 4,2 procenta celosvětového HDP. Po celém světě dávala práci 17 miliónům lidí a nepřímo podpořila dalších 15 miliónů pracovních míst v ostatních hospodářských oborech. Předpokládá se, že počet lidí zaměstnaných v digitální ekonomice celosvětově v následujících letech ještě dále vzroste.

V USA například očekávají, že v následujících deseti letech vzroste poptávka po softwarových vývojářích zhruba o jednu čtvrtinu. Podobný nárůst poptávky se očekává také po databázových administrátorech. Tento trend souvisí zejména s potřebou analyzovat stále rostoucí množství dat.

Také české firmy chtějí podle Pejši přicházet na trh s inovacemi, které jim pomohou držet krok se současným rozvojem digitálních řešení. Proto bude nadále vzrůstat poptávka po lidech schopných tato inovativní řešení uvádět na trh.

Rozhodně ale nemá jít pouze o lidi z oblasti IT vývoje. Práci v tomto slibném odvětví budoucnosti najdou také odborníci na marketing, na tvorbu obsahu nebo na analýzu velkých dat.

Související články

Výběr článků

Načítám