Hlavní obsah

Děti z prostředí s přísnou disciplínou a tvrdými postihy lžou více

Rodiče a pedagogové, kteří věří, že tvrdá disciplína a tvrdé tresty za prohřešky vychovají z dětí morálnější osoby, by měli svou víru rychle zrevidovat. Podle kanadských psychologických výzkumů totiž děti předškolního věku z tvrdých výchovných podmínek, kde se za prohřešky přísně a bez výjimky nelítostně trestá, lžou mnohem více než vrstevníci, kde jsou disciplína i systém trestání mírnější.

Foto: Profimedia.cz

Pokud jsou malí jedinci vystaveni velmi tvrdé disciplíně a trestání, vytvoří si v sobě silný systém výmluv a lhaní.

Článek

Týká se to dětí od dvou do šesti let. Pokud jsou už tak malí jedinci vystaveni velmi tvrdé disciplíně a trestání, vytvoří si v sobě silný systém výmluv a lhaní. Lžou nejen více než děti, které nevyrůstají v tak přísném prostředí, ale navíc jsou jejich lži mnohem přesvědčivější a zatvrzelejší.

Profesorka Victoria Talwarová z McGill University a profesor Kang Lee z University of Toronto přitom zkoumali děti ze soukromé školy, kde se trestalo fyzicky rákoskou a pohlavky. V druhé soukromé škole se pouze hubovalo, děti byly vykazovány za dveře a předváděny před ředitele v případě nejhorších prohřešků.

Děti z “fackovacích“ škol lžou přesvědčivěji

Většina dětí v obou školách hůře odolávala pokušením a svodům ke zlobení a lumpárnám. Děti ze školy s fyzickými tresty ale téměř vždy lhaly, když měly přiznat prohřešek. Ve škole s nefyzickým trestáním lhala polovina dětí. Navíc děti s ráznější výchovou byly ve lžích přesvědčivější a stály si za ní mnohem déle, i když byly usvědčeny.

„Fyzické trestání nejenže podporuje neupřímnost, ale také schopnost dětí lhát, aby zakryly své prohřešky,“ tvrdí profesoři Talwarová a Lee.

Související témata:

Výběr článků

Načítám