Hlavní obsah

Děti v mateřských a základních školách by měly něco fyzicky dělat

Praha

V mateřských a základních školách by měla být posílena polytechnická výchova, děti by měly častěji samy něco fyzicky vyrábět. Uvedl to náměstek ministryně školství Jaroslav Fidrmuc. Má se tím zlepšit vztah dětí k technickým oborům. Kvalitních absolventů je totiž podle průmyslových firem nedostatek.

Článek

Směrem k technicky zaměřeným činnostem by se měly upravit rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání. Na všech základních školách by se měl povinně učit předmět, při němž budou žáci něco fyzicky dělat, uvedl Fidrmuc.

V této souvislosti poukázal na to, že na řadě škol byly zrušeny dílny, které se v minulosti používaly pro pracovní vyučování.

Současný rámcový vzdělávací program v oblasti Člověk a svět práce stanovuje jako povinnou pouze část zaměřenou na orientaci na trhu práce. Jednotlivé školy si pak mohou vybrat, zda budou vyučovat dílny nebo například vaření, provoz a údržbu domácnosti či pěstitelství.

Na plánovaných změnách chce ministerstvo začít pracovat příští rok. Měly by se dotknout prvního i druhého stupně základních škol.

Zaměstnavatelé chtějí maturitu z matematiky

Člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu Petr Karásek obecně kritizoval poměrně vysokou míru zpoždění, než se opatření ministerstva školství projeví v praxi.

Zaměstnavatelé by například chtěli co nejrychlejší zavedení povinné maturity z matematiky. S tou ministerstvo školství pro obory s odpovídajícím rozsahem výuky počítá od roku 2021.

Podle Fidrmuce je spravedlivé, aby z matematiky museli maturovat středoškoláci, kteří z ní dělali přijímací zkoušku. Od roku 2017 by to měli být všichni uchazeči o studium maturitních oborů.

Svaz průmyslu a dopravy společně s ministerstvem školství vyhlásil rok 2015 Rokem průmyslu a technického vzdělávání. Ministerstvo se snaží podpořit spolupráci škol a firem. Plánují se změny ve vzdělávacích programech pro odborné školy.

Především u maturitních oborů je nyní podle Fidrmuce nedostatečný rozsah praxe. Ta by se měla uskutečňovat přímo ve firmách, protože školy nemohou pořizovat nejmodernější technické vybavení.

Související články

Předškolním dětem škodí organizované hry

Předškolním dětem chybí volná hra bez zapojování dospělých. Na konferenci o přínosu vzdělávání v přírodě to prohlásila odbornice z Pedagogické fakulty...

Výběr článků

Načítám