Článek
„Chceme-li, aby se naši žáci oprostili od mnohdy značně zkreslených a pokřivených interpretací, kterými nás zavalují současná média, je třeba pochopit samotnou podstatu problému,” uvedla autorka projektu Petra Slámová s tím, že metodika s tématem uprchlictví napomůže žákům vytvořit si vlastní názor na danou věc.
„Zároveň se snažíme poskytnout pedagogovi prostor, ve kterém může následně uplatnit svou vlastní invenci a respektovat schopnosti i možnosti žáků,“ dodala.
Důležitost domova
Učební materiály Kdo a proč utíká jsou určeny pro 1. stupeň (4. a 5. třída), děti mají především seznámit s pojmy uprchlík a migrace. To vše na základě osudů konkrétních lidí, kteří museli opustit svůj domov a jít do rizika.
Žáci poté na základě informací mají sami zkoušet hledat příčiny migrace. Metodika se věnuje i českým reáliím, zejména v souvislosti s rokem 1968. Školáci vyplňují pracovní listy, metodika se snaží o mezipředmětový přesah.
Druhá část s názvem Opouštím svůj domov je pro 2. stupeň, zejména 8. a 9. třídu. Pracuje se s tématem domova, rovněž s důvody migrace, která může být jak dobrovolná, tak nedobrovolná. Studenti spolu mají diskutovat, sami si hledat informace a posuzovat jejich objektivitu. Žáci mají také na základě konkrétních příběhů hledat důvody, proč by dotyčným jedincům měl být udělen azyl v ČR.
Jedna z veřejných lekcí pod vedením Petry Slámové proběhne v pražském EDUpointu v úterý 6. října v rámci programu Otevřená třída.