Článek
Zástupci vysokoškolských fakult a odborných organizací v otevřeném dopise, který adresovali ministrovi školství Vladimíru Balašovi (STAN) a členům Poslanecké sněmovny, doporučili sporné body z návrhu zákona vypustit.
Novelu, kterou připravilo ministerstvo školství a která podle něj měla přispět k řešení nedostatku učitelů, kritizuje mj. Asociace děkanů pedagogických fakult, Asociace děkanů filozofických fakult, Asociace češtinářů, Jednota českých matematiků a fyziků a Česká pedagogická společnost.
V dopise vyzvaly k úpravě návrhu zákona a ke zvyšování profesionality pedagogů. Na návrhu naopak ocenily navrženou podporu začínajících učitelů.
Budoucí učitele budou vzdělávat organizace bez regulace, obávají se akademici
Signatářům dopisu vadí, že by ředitelé mohli na tři roky uznat jako kvalifikované pedagogy i lidi bez pedagogického vzdělání. Podle fakult a asociací by to vedlo k degradaci učitelské kvalifikace.
Za riziko označili i to, že by po schválení novely mohly kvalifikační studium pro budoucí učitele poskytovat vzdělávací agentury, neziskové organizace či komerční firmy, které oproti univerzitám nepodléhají regulaci kvality vzdělávání.
Inspekce: S kvalifikovaným kantorem se žáci učí lépe
Podobně se za Českou konferenci rektorů vyjádřila její místopředsedkyně a rektorka Univerzity Karlovy v Praze Milena Králíčková. Kriticky se k této části navržené úpravy staví i předsednictvo Rady vysokých škol, jak vyplývá z jeho usnesení.
Česká školní inspekce ve své analýze uvedla, že se žáci s kvalifikovaným a aprobovaným pedagogem učí lépe než s vyučujícím bez odbornosti v daném předmětu nebo bez pedagogického vzdělání.
Návrh novely o pedagozích obsahuje též zakotvení pravidla o výši učitelských výdělků. Vláda v programovém prohlášení slíbila, že bude platy pedagogů udržovat aspoň na 130 procentech průměrné mzdy. MŠMT podle své mluvčí Anety Lednové počítá s nárůstem platů na 130 procent průměru od roku 2024.
Asociace učitelů kritizují rozhodnutí vlády, aby zvýšení platů šlo pouze na odměny
Podobnou úpravu zákona projednávali poslanci už v minulém volebním období. Předloha se měla schvalovat v roce 2021, Sněmovně ji s úpravami vrátil Senát. Tehdejší vládní poslanci ANO pak ale novelu přestali podporovat a Sněmovna o ní do podzimních voleb nerozhodla, tudíž návrh „spadl pod stůl“.
Odborná veřejnost se už tehdy na úpravě neshodla. Zatímco třeba Asociace děkanů pedagogických fakult, Jednota českých matematiků a fyziků nebo Asociace češtinářů návrh kritizovaly, Unie školských asociací CZESHA, spolek Učitelská platforma či nezisková organizace EDUin ho podporovaly.
Školské odbory s úpravou původně nesouhlasily, ale změnily názor, když se součástí stal návrh na uzákonění platu učitelů na 130 procentech průměrné mzdy.